Ja… (lacht)
Over lef gesproken, ik wil jou nog iets vragen, Ibuki. Bij het ontwerpen van de Wii U GamePad werd de theetafel drie of vier keer omgekiept, nietwaar?
De draaiknoppen werden vervangen door sticks die je kunt indrukken om ze als extra knop te gebruiken. Het ontwerp van de Wii U GamePad was eerst plat, maar kreeg later handsteunen. Je moest in korte tijd een aantal belangrijke veranderingen in het ontwerp maken om de functionaliteit te verbeteren. Dat was vast niet altijd even gemakkelijk. Wil je enkele memorabele momenten met ons delen?
Ja hoor! (lacht) De eerste Wii U GamePad was de versie die we aankondigden op de E3 van vorig jaar. In die tijd wilde de ontwerpgroep een plat ontwerp maken. Het hoofdconcept was dat het een apparaat moest zijn dat niet in je huiskamer zou misstaan.
Juist. Maar na de E3 van vorig jaar, hoorden we dat de controller lastig te gebruiken was. We speelden de NES-versie van Super Mario Bros. op de Wii U GamePad, en merkten dat dit niet heel lekker ging.
Ik weet nog dat in die tijd een aantal mensen het spelen met de GamePad vermoeiend en lastig noemde.
Juist. Als we het apparaat zo hadden uitgebracht, hadden we er spijt van gekregen. Dus begonnen we opnieuw met de vraag of we nu een plat ontwerp moesten maken, of een traditionele controller die spelers stevig vast konden houden. We hebben met ons team veel vergaderd over wat de Wii U GamePad moest worden. We kregen veel verschillende meningen te horen.
Miyamoto en ik wilden beide dat het ontwerp werd aangepast. Deze beslissing maakten we ondanks het feit dat Takeda zei, “Normaal gesproken zouden we dat op dit punt niet meer doen, weet je!” Maar het was waar, als je de eerdere versie van de Wii U GamePad erg lang vasthield, raakten je vingers vermoeid. Dat is nu anders.
Het kostte tijd om een evenwicht te vinden tussen het gebruiksgemak van een controller en een ontwerp dat niet in de huiskamer zou misstaan.