Ik heb Kawai-san van alles gevraagd over hoe Street View van de grond is gekomen en over de huidige stand van zaken rond de dienst. Maar al in een behoorlijk vroeg stadium van het Wii U-project besteedden we aandacht aan de dienst en de aantrekkingskracht ervan. Op eigen kracht zou het ons niet lukken, dus we piekerden over verschillende benaderingen. Suzuki-san, eigenlijk zou jij dit moeten vertellen.
Oké. Voor zover ik weet, begon het allemaal met een demo die we op de E320 van 2011 aan een kleine groep mensen lieten zien. De demo toonde een weergave van een echte auto die op het televisiescherm over straat reed, maar je kon tegelijkertijd de Wii U GamePad gebruiken om de auto van alle kanten – volledig in 360 graden – te bekijken.20. E3 (Electronic Entertainment Expo): een videogamebeurs die doorgaans word gehouden in Los Angeles.
Inderdaad. De structuur en de manier waarop we het hebben gemaakt lijken veel op Google Street View, dus ik begrijp helemaal wat Kawai-san eerder zei over hoe moeilijk het is om de fotografie goed te verzorgen.
Ja (lacht)! Maar Wii U Panorama View is gebaseerd op videobeelden, dus we concentreerden ons op het aspect van een gesimuleerde ervaring van situaties die je normaalgesproken niet snel zou meemaken. Inmiddels zijn we van plan om het in verschillende vormen uit te brengen, bijvoorbeeld 360-gradenbeelden van Carnaval do Rio de Janeiro22 of van vogels die door de lucht vliegen, maar we vroegen ons af of we die dingen zelf moesten blijven filmen. Zo kwamen we op het idee om samen met Google een nieuw alternatief voor video te ontwikkelen. Google had immers al ervaring met Street View.22. Carnaval do Rio de Janeiro: het grootste carnaval ter wereld dat ieder jaar plaatsvindt in Rio de Janeiro.
Als je in korte tijd iets wilt maken wat je nooit eerder hebt gezien, is het ideaal om te kunnen profiteren van de kracht van getalenteerde mensen. Je kunt iets veel beter maken als je samenwerkt met professionals op dat terrein.
Destijds waren we juist bezig met iets wat kon fungeren als een technologisch fundament, dus zeiden we, samen met Ohashi-san van teamLab: “Laten we alle afbeeldingen op een kubus plaatsen en ze op die manier bekijken.” Vervolgens begonnen we experimenten te doen met een prototype.
Precies. We hadden voor dit project al met Nintendo samengewerkt en dat leidde ertoe dat ik betrokken raakte bij dit project.
Toen we het voor het eerst op de tv lieten zien, waren de reacties dezelfde als wat we zagen tijdens onze introducties.
Echt iedereen heeft dezelfde indruk. Natuurlijk heeft ook de veelomvattendheid van het Street View-materiaal bijgedragen aan dat gevoel van verrassing, maar als je het op een groot tv-scherm ziet, treedt er een uniek gevoel op dat anders is dan wanneer je het op een pc, smartphone of tablet bekijkt. Dat geldt ook voor de technici die het zien. Die zeggen dan: “Wauw!”
Toen je naar Amerika kwam om het te presenteren, reageerde het personeel van Google op precies dezelfde manier. Suzuki-san bleef twee dagen. De mensen die het op de eerste dag zagen, zeiden: “Dat is fantastisch!” Hun enthousiasme verspreidde zich over het hele bedrijf, dus op de tweede dag was de vergaderzaal zo vol dat je er niet meer in kon!
Weet je, het is alom bekend dat de technische teams van Google niet van vergaderingen houden. Ze willen alles eigenlijk in hun eigen tempo doen, dus zelfs als er een vergadering is, komt er niemand opdagen!
Maar die ene keer kwamen ze massaal naar binnen stromen! Dat was zo’n opmerkelijke gebeurtenis dat een van de managers zei dat het de eerste keer was dat zijn hele team in één ruimte bijeenkwam!