Toen je Super Mario 64 elf jaar geleden aan de wereld presenteerde, voelde dat als het begin van een nieuw tijdperk en werd het geprezen door mensen over de hele wereld. Tegelijk creëerde het spel een groep mensen die geen trek hadden in 3D actiespellen. Aan de andere kant waren er mensen met enorme verwachtingen voor nieuwe Mario-spellen, die wilden dat we nóg een ongelooflijk spel maakten dat de wereld zou verrassen. Te midden daarvan wordt Super Mario Galaxy het volgende langverwachte 3D Mario-actiespel. Vertel me eens hoe je met die verschillende groepen mensen om bent gegaan en waarover je nadacht terwijl je ermee bezig was.
Omdat ik het al zo lang doe. Daarom heb ik er een punt van gemaakt om te kijken hoe de gemiddelde mens reageert op 3D, maar dit is echt moeilijk aangezien ik het zelf niet kan inschatten. Tegelijk heb ik erg veel plezier beleefd aan het maken van Mario 64. Toen ik klein was, speelde ik met marionetten. Ik tekende mangastrips in mijn studententijd. En toen ik begon met werken, ging ik videogames maken ... Ik zag er toen erg naar uit om driedimensionale animaties te maken. Dus toen wat oorspronkelijk 2D was eindelijk in 3D gemaakt kon worden, maakte het me zelfs al blij dat ik Mario vanuit verschillende hoeken kon bekijken.
Voordat je aan Mario 64 werkte, maakte je Starwing4 met de beperkte capaciteit van de SNES en wat hulp van de Super FX-chip5. Achteraf moet je je bevrijd hebben gevoeld van die oude beperkingen. Er hadden zich allerlei dingen opgestapeld die je wilde doen met 3D, en het leek alsof die energie zich met kracht ontlaadde tijdens de ontwikkeling van Mario 64.
Geweldig aan Mario 64 was hoe je in staat werd gesteld Mario – voor het eerst uitgevoerd in 3D – vrij rond te bewegen. Het is een vrij extreem standpunt, maar op een gegeven moment meende ik dat het niet echt een spel hoefde te worden.
Precies. Vóór Mario 64 was er geen ander spel waarin je daadwerkelijk vrij kon rondlopen in een 3D omgeving, waardoor het al leuk was om Mario rond te laten rennen en springen. Maar tegenwoordig is het feit dat het spel in 3D is uitgevoerd, niet interessant meer. Bij het maken van Super Mario Galaxy dacht ik daarom na over wat de Mario-wereld anders kon maken dan andere 3D spellen. Dat is dus iets anders dan dingen als de verhaallijn.
Dus als het in wezen leuk is, valt de rest op een of andere manier vanzelf op z’n plek. Aan de andere kant, als je een spel maakt dat niet leuk is, zou het niet ineens gaan werken, behalve als je er later allerlei elementen aan toevoegt om er nog iets van te maken.
Ik heb een beeld in mijn hoofd van Mario als een keurige man die allerlei rare dingen voor ons doet, zoals een vaudevillespeler6 vroeger. Toen ik nadacht over hoe Mario geen gewone man is en hoe ik hem cooler kon maken, kwam de naam ‘Super Mario Galaxy’ boven. Het leek me dat de combinatie van bolvormige werelden, zwaartekracht en sterrenstelsels een perfecte match voor hem zou zijn. Maar de teamleden hadden er problemen mee.
Ze zeiden ook: “Ik dacht dat het een fantasiespel was. Gaat Mario nu sciencefiction doen?” (lacht)