Dankjewel.
In deze laatste aflevering interview ik (Shigeru) Miyamoto-san, de schepper van Mario en de man die de leiding had over het spelontwerp van Super Mario Galaxy.
Miyamoto-san, er zijn erg veel dingen waarover ik je vragen wil stellen in dit interview. Om te beginnen wil ik je vragen over de Co-star speelstand, een erg belangrijk element van Super Mario Galaxy.
Het team in Tokio heeft zijn uiterste best gedaan om de Co-star speelstand zo goed te maken als deze nu is.
Het probleem van met z’n tweeën tegelijk spelen is al tijden een uitdaging voor je, als maker van de oorspronkelijke Mario Bros. Toen ik werkte aan Kirby’s Fun Pak voor de SNES bij HAL Laboratory, resulteerde de uitdaging die je me gaf, in de creatie van het hulpsysteem in dat spel.
Heb je met de creatie van de Co-star speelstand het gevoel dat je het vraagstuk dat je al 25 jaar – sinds de geboorte van Mario Bros. – dwarszat, eindelijk hebt opgelost?
Absoluut. Tijdens de ontwikkeling van elk spel waar ik aan heb gewerkt, bracht ik het onderwerp van de coöperatieve speelstand ter sprake, en mijn teamleden waren zich ook zeer bewust van deze uitdaging en probeerden het ook op te lossen. Al denk ik dat dit ook kan komen doordat ze dachten dat als ze er zelf niet mee aan de slag gingen, ik langs zou komen om te vragen hoe het er mee stond! (lacht)
Inderdaad. Ik heb ze daar ook meer dan eens voor gewaarschuwd. Maar hoewel ik zei dat het niet makkelijk zou worden, wilde ik deze hindernis echt overwinnen. Nu we met de Wii de mogelijkheid hadden om een aanwijzer te gebruiken, begon ik stap voor stap allerlei dingen in het spel te stoppen die ik vervolgens terug wilde laten komen in de coöperatieve speelstand.
Ik hoorde dat je tegen het einde van de ontwikkeling duidelijk had omlijnd wat je kunt doen als je in je eentje speelt en wat je kunt doen met z’n tweeën.