While we're talking about Super Mario Galaxy 2, I thought I really should ask about the sound as well, so I've had you all gather here.
You're right, it sounds as if there were no plans for this at first. I wanted to ask about it myself, though, and my proposal may have brought it about (laughs).
The “sound of Mario” is widely known by people the world over; even in the field of game music, it has a long history. Every time you come up with a new proposal, at the same time, you have to make sure you properly continue the existing tradition; I think that must be a lot of pressure. And then this time, Iwata Asks: Super Mario Galaxy, you had orchestral recording done. I'd like to ask about that, along with various other things. Thank you in advance.
All right then, I'd like you all to introduce yourselves, and to tell us a bit about what you did. Let's start with Kondo-san.
I'm Kondo, from the Entertainment Analysis & Development Division. This time, as on the previous work, Mario Galaxy1, Yokota-san acted as sound director, and I was in charge of several tunes. 1 Mario Galaxy is Super Mario Galaxy, a platform game released worldwide for the Wii console in November 2007.
So Yokota-san put together the sound as a whole, and you stood in the background watching over him, and also did a bit of work yourself. Is that about how it was?
That's right. I also acted as a supervisor of sorts; I was in charge of listening to all the finished tunes and deciding whether or not the music “fitted” with a Mario game.
I'm Yokota from the EAD Tokyo Software Development Department. I was the sound director for the previous work, Mario Galaxy, and I held the same position for this game. We wrote a lot of new music for this sequel, so... I hope everyone listens to it a lot.
You mean, even though it's a sequel, it doesn't feel as if you just recycled the music from the previous game.
That's right. Actually, Miyamoto-san told us we were working too hard. He said, "If you people are left to yourselves, you'll try to do everything in a new way, but there are players who loved the music from the previous game and are looking forward to hearing it."
Of course it's important to protect tradition, and we want to do right by the players who liked the previous game. But then, there you are, caught between that and the fact that there's no fun in making a game just like the old one. What do you do?