Toen de Mega Man-reeks de technologische sprong van NES naar Super Nintendo maakte, werd Mega Man zelf ook een stuk geavanceerder!
Honderd jaar na de avonturen van de originele held speelt in Mega Man X een krachtigere robot die bekend staat als X de hoofdrol. Samen met robotjager Zero moet hij het opnemen tegen een nieuwe bedreiging: de reploids.