Magie leek voorgoed verloren.
Eeuwen geleden creëerden oeroude schepsels krachtige wezens: de Espers. Vervolgens gebruikten ze de Espers in hun onderlinge strijd. Door deze oorlog bleef er weinig van hun wereld over. Volgens de legenden vernietigden de Espers zichzelf en het grootste deel van de mensheid.
Eeuwen later is er een rationeel tijdperk aangebroken en bestaan Espers alleen nog in mythen... Totdat er een wordt opgegraven, bevroren sinds de oude oorlog. Plotseling verschijnen er berichten over magische aanvallen op burgers. Commando's van het Imperium vallen aan met door magie aangedreven MagiTek-wapens. Magie is terug en de wereld is wederom in gevaar.
Wie of wat zit er achter de herontdekking en het gebruik van deze legendarische kracht? Wat voor vreselijke plannen zijn er gesmeed tegen deze ordelijke wereld?
Dit spel is in Noord-Amerika uitgebracht als FINAL FANTASY III voor de SNES, maar is in feite FINAL FANTASY VI uit de oorspronkelijke reeks.