Breath of Fire II, met zijn bonte verzameling personages en een onmetelijk grote wereld, is het vervolg op de succesvolle, oorspronkelijke RPG.
500 jaar na het eerste spel worden de vader en zus van Ryu ontvoerd en vreemd genoeg lijken de dorpelingen hen niet te kunnen herinneren. Ryu ontmoet Bow, ook een wees, en samen gaan ze een geweldig avontuur tegemoet.
Breath of Fire II wordt gekenmerkt door de verschillende gezichtspunten in het spel (zoals het schuine gevechtsperspectief dat het eerste deel zo populair maakte) en geweldige vaardigheden, zoals het samensmelten van sjamanen en de mogelijkheid om draken op te roepen.