Enter The Matrix
Er zijn in het verleden al veel spellen gemaakt naar aanleiding van films, maar Enter the Matrix is net even anders. De game is tegelijkertijd met de twee Matrix- vervolgen ontwikkeld en heeft een verhaallijn die de plot van de films meerdere malen doorkruist. Het is net alsof je een extra Matrix-film op je Nintendo GameCube hebt. Enter the Matrix biedt je niet de hoofdrolspelers uit de film, zoals Neo of Morpheus, maar laat je in de huid kruipen van Niobe en Ghost - twee nieuwe personages die hun debuut maken in Matrix Reloaded. Met een mix van echte filmbeelden en graphics van de game begin je aan iedere missie door in te pluggen ('jacking in') in de Matrix, in een poging het virtuele regime ten val te brengen dat de mensheid dreigt uit te roeien. Het spel bestaat voornamelijk uit actiereeksen in derdepersoonsperspectief. Hierin moet Niobe of Ghost door een verscheidenheid aan levels rennen, springen en schieten, op zoek naar een geheim wapen dat onder geen beding in vijandelijke handen mag vallen. Net als de nieuwe films bevat Enter the Matrix ook een aantal race-onderdelen, waarin je kunt scheuren over snelwegen en capriolen kunt uithalen waar zelfs een stuntman zich niet aan zou wagen. Ook kun je plaatsnemen in een hovercraft in de 'echte wereld' en proberen aan de aanvallen van de Sentinels te ontkomen. Eenmaal in de Matrix kan je personage zijn of haar vermogen om de realiteit te manipuleren gebruiken, net als in de films. Gelukkig voor ons simpele stervelingen hoef je voor het ondersteboven springen terwijl je in slowmotion een regen aan kogels afvuurt, niet veel meer te doen dan de L-knop in te drukken, waarmee je je 'Focus' inschakelt. Maar je Focus-krachten zijn niet onuitputtelijk. Heb je alles verbruikt, dan moet je wachten tot je krachtmeter weer is opgeladen voordat je verder kunt met je slowmotion slachtpartijen. Te veel van de plot onthullen zou de lol van het spelen bederven, aangezien het spel is bedoeld als het 'verhaal binnen het verhaal' van de films. Maar met een plot geschreven door Matrix-scheppers Larry en Andy Wachowski, hoeven we alleen maar te vertellen dat er evenveel plotwendingen en explosies in zitten als in de Matrix-films zelf.