How do I know if a game fits my child’s skill level?
It is important to note that by ages seven or eight, most children have the necessary reading level, problem-solving skills and hand-eye co-ordination (or skill level) to play just about any game. After this age, all you need to determine is what kind of game your child likes to play, and what kind of game content is appropriate.
For children under the ages of seven or eight, take a close look at their reading level, their problem-solving skills and their hand-eye co-ordination. This should help you determine the best kind of game to purchase.
If your child is not able to read more complicated sentences and vocabulary, you may want to avoid role-playing games (RPGs), strategy games and adventure titles. These games typically feature a large amount of written text, and because such text usually tells the player how to go about completing game challenges, many children who cannot read will struggle. Action and sports games are the best types of games for those still early in their reading career.
When your child is given a puzzle to solve, do they tend to give up quickly or do they stick with it? Players who enjoy mind challenges tend to favour games like puzzle, adventure, RPGs and certain action titles. Stronger reading skills may be required for some of these games, however – especially text-heavy adventure games. Research the game on our website for a better overview, or rent it first to see if the child understands and enjoys the title. Some games may feature English screen text only – please refer to our site's main Games section for details about each game.