Thank you.
I’ve been joined today by members of the Xenoblade Chronicles dev team from both Nintendo and Monolith Soft. I’d like to thank the two of you from Monolith Soft for taking time out of your busy schedules to come all the way from Tokyo to be here today in Kyoto. In this interview, I’d like to discuss the process by which Nintendo and Monolith Soft came together as a team to develop this title. Thank you all once again for being here.
I’d like to start by asking the producer for this title, Yamagami-san, how the relationship between Nintendo and Monolith Soft1 began. 1Monolith Soft: Monolith Software Inc. is a software developer founded in 1999. In addition to the Xenosaga series, the company has developed games such as Disaster: Day of Crisis for Wii and Soma Bringer for DS. It is based in Naka-Meguro, Tokyo.
Certainly. Well, my relationship with Monolith Soft goes right back to the development of Disaster: Day of Crisis2. For this title, we set ourselves the challenge of creating a game for the launch of the Wii console with a cinematic power that had not been seen before. However, Monolith Soft was much more used to making RPGs, and it was the first time they’d worked on a game with action at its core. This meant it took a lot longer than planned to develop the title. 2Disaster: Day of Crisis is a survival action game released for Wii in September 2008 in Japan.
Disaster: Day of Crisis was finally released nearly two years after the launch of Wii, wasn’t it?
That’s right. That’s why we decided that our second title for Wii should be an RPG, which Monolith Soft has such vast experience in, and that we would allow them to put everything they had into it. So from the latter stages of the development of Disaster, we were steadily moving towards the development of Xenoblade Chronicles.
Today, we’re joined by Takahashi-san and Kojima-san from Monolith Soft. As this is your first time taking part in one of these interviews, I wonder if I could ask you to briefly introduce yourself, Kojima-san?
Certainly. My name is Koh Kojima from Monolith Soft. I was involved in this project from part-way through the prototype stage, and I worked as director, overseeing various aspects of the game’s development, including the battle system. I’m glad to be here today.
I’m very glad you could join. Now I’ve actually got a question today that I want to ask Takahashi-san without any beating around the bush: how did you feel about the idea of creating a game together with Nintendo? Feel free to be frank with your answer.
Well, I had originally wanted to complete work on Xenoblade Chronicles much sooner, but once we began, we encountered a lot of difficulties and development ran into trouble. I realised that if I went ahead with all the things I wanted to do with the game, we would have no chance of making the release date that was originally scheduled. So I went to Yamagami-san to discuss the idea of abandoning certain aspects of the game.
So you judged that sticking to the originally scheduled completion date was your priority.
That’s right. It’s something we were very reluctant to do, but we knew that as professionals, we had to adhere strictly to the original schedule for completion. But at that point, Yamagami-san said: ‘Look, you’ve come this far. You should see it through to the end. I’ll convince the others at the company.’ There’s an old Japanese proverb about a cricket trying to swim across a river3. At first it’s swimming away happily, but halfway across, it just seems to give up. I’d worked on a lot of games up until that point, and there were times when I’ve done the same. So this time, I was prepared to accept that I wouldn’t be able to achieve all I’d set out to, and was mentally preparing myself to shift directions somewhat. But then Yamagami-san told me to see it through to the end, and I was really taken aback by this experience of Nintendo’s willingness to keep working at something until they’re satisfied the job is really done. 3This proverb originated in the fact that the cricket is not a strong swimmer, and refers to anything which someone starts with great gusto, but quickly gives up on.