Wii Sports and the Mii Channel fit together very well, don't they? So much so that one would never guess that they had been developed separately.
That's true. By being able to use a Mii that has been made in the Mii Channel as an in-game character, I feel these five sports games have come together very nicely. It even feels as if we designed Wii Sports this way so that everyone could appreciate how great the Mii concept is.
Before the Mii Channel and Mii characters were incorporated into the internal system functions, there were a lot of lengthy discussions about what to do about the characters in Wii Sports, weren't there?
Yes. First of all, one of the most important concepts for Wii is making something that everyone in the family can relate to. We thought the best way to do that was by having something in the game that represented the player or other people in their family. Of course, the best way to do that is by having characters that resemble those people.
At the beginning, you even seriously considered having users take pictures with their digital cameras, putting that data on Wii via an SD card, and then pasting the pictures on the faces of their in-game characters.
But we realised that hardly anyone would actually do this unless they were really familiar with what to do. So no matter how much you wanted to get someone in your family involved in a game, there would be no way to do it unless someone else set it up for them first. We then realised that even the act of making a character to represent yourself would have to be something that people would want to try out for themselves. It was around that time that we heard about the kokeshi3 idea from (Shigeru) Miyamoto-san. 3Kokeshi are traditional wooden Japanese dolls. They are cylindrically-shaped, with no arms or legs.
You mean the idea of putting a kokeshi version of yourself in a number of games, right?
Right. Miyamoto-san had been talking about it for ages. And separately from that, there was a very simple prototype in which kokeshi-like characters were already implemented. Ota-san and many others who played this prototype said that they really felt "That's me!" when they played it.
At the prototype stage, the characters that were used were very plain, simple models. This was mostly because our group didn’t have a designer!
That's right. When we tried playing with these very simple characters, we really felt that we were the ones in the game. We tried using Mario as a character once, but then it didn't feel like we were the ones playing anymore. It felt like Mario was actually the one playing and we were just controlling him. But it wasn't the same when we used these simple models. Rather than feeling that the kokeshi model was playing, it actually felt like we were the ones in the game. But with such simple models, it felt like something was missing. Around this time, the caricature software for the DS was created.
We also talked about this in our discussion of the Mii Channel, but it was when I came across this software and showed it to Miyamoto-san that things really took off, wasn't it?