Okay, today brings us to our next interview, where I’ll be putting questions to the WarioWare: Smooth Moves development team. Keeping with tradition, let’s begin with some introductions. Sakamoto-san, let’s start with you.
Of course. My name’s Sakamoto and, according to the credits, I’m the producer! (laughs) My role in this project was to work together with Abe-san and decide what kind of WarioWare we should aim for as a launch title for Wii.1 1WarioWare: Smooth Moves will be released as a launch title in Japan, however the European and North American versions are scheduled for release soon after launch.
Hello, I’m Abe and I was in charge of the overall direction of the project. I was involved in everything from the initial experiments using Wii and the Remote to pulling everything together into the finished product. Plus, I made the decisions regarding the final specifications of the finished product and kept the staff moving in the right direction.
Traditionally, when Nintendo releases a new piece of hardware, it’s customary for the Entertainment Analysis & Development Division, where Miyamoto-san is based, to take centre stage with a launch title. However, this time round, Software Planning & Development Division where both of you work, also played a key role by providing a launch title in the form of WarioWare: Smooth Moves. You’ve been working closely with us since the specifications for Wii were being discussed, how do you feel about this break in tradition?
It’s just like you said, although we’ve worked on launch titles for our handheld consoles before, this is our first time to prepare one for a home console. In all honesty, we had never really imagined ourselves being involved in bringing out a launch title for a home console. There were so many things about this experience that have been new to us.
Developing games for Wii has been a departure from the tried and tested methods of bringing games to traditional consoles, so even developers who are used to dealing with launch titles have lost their bearings a little. The decision to bring a Wario title out at the same time as Wii was made quite early on in the development process.
Yes, I remember. When the concept for the Wii Remote had just been determined, I thought: “This was made for WarioWare!” and we came forward with the proposal without having to be asked.
During your involvement with the development of the Wii Remote, did you feel that a WarioWare game just had to be made?
I did. I had the feeling that we could make something really special using the Wii Remote.
I also attended some of the meetings regarding the Wii Remote while the design was still being played around with. Each time I saw the preliminary designs I thought: How can we use this with WarioWare?” After that, when the design was finalised and I took another look, I felt strongly that this was something we could use in so many ways. I noticed that the other teams were looking at the Remote and Nunchuk and saying things like: “How are we going to make the best use of these?” in their discussions. But we felt the opposite and, to tell the truth, were a lot more optimistic, saying things along the lines of: “If you’ve got one of these Remotes, you can pretty much do anything!” (laughs)
I’m sure that a lot of the development teams involved in continuing series' of games had many concerns when the conventional controller design was suddenly reinvented as the Wii Remote! (laughs) While I’m sure that with the right amount of adjustment, the Remote can add a new dimension to the gameplay for any game, my initial impression, which I came to quickly, was that there would be games that take to the Remote easily and those that present more of a challenge.
I’m sure there were some developers who’s first impressions were: “Wow, this is going to be tough!”, but as for me, I fully agree with Abe-san’s point about WarioWare in that I feel there are almost no limits to what we can do with the Remote.