Hoe kwam je op het idee om Zelda te gebruiken voor de het bouwen van de overbruggende software in het FPS-genre?
Ja, dat klopt. We hebben een grote wereld gemaakt voor Twilight Princess. En eerlijk gezegd, dacht ik dat we daar wel meer mee konden doen. Dat soort gedachten hebben we echter wel vaker bij het ontwikkelen van videospellen... (Lacht schaapachtig.)
Dus toen de ontwikkeling van Twilight Princess was voltooid, besprak ik met mij medewerkers de mogelijkheid om een tweede verhaal te maken. Bij een grote serie als die van Zelda, brengen we meestal eens per 3 – 5 jaar een nieuwe versie uit. Maar we dachten dat het voor mensen die echt van Twilight Princess hadden genoten heel mooi zou zijn als ze in dezelfde wereld nog meer avonturen konden beleven. Ik denk ook dat het belangrijk is om producten redelijk snel achter elkaar uit te brengen.
Aan de andere kant is het waarschijnlijk ook voor de ontwikkelaars zelf van belang om het ontwikkelingstempo gaande te houden, toch?
Dat is waar. Dus vroeg ik ons Zelda-team om een nieuw project te bedenken met een extra verhaal, gebaseerd op Twilight Princess. Maar toen kwamen ze met verhalen die meer ‘epische vertellingen’ dan ‘zijverhalen’ waren.
Natuurlijk is het ook belangrijk om epische spellen te maken, maar ik geloof niet dat alleen een episch verhaal een geweldig spel kan maken. Ik bedoel, doordat er dingen aan een spel worden toegevoegd, kan het fundamentele plezier tussen alle extra’s verloren gaan. Met die gedachte in ons achterhoofd, namen we de tijd om over het nieuwe project na te denken. En zo kwamen we uiteindelijk op het idee om op basis van Twilight Princess een spel voor de Wii Zapper te maken.
Ik zal je zodadelijk nog wat vragen over de Wii Zapper, maar hoe reageerden je medewerkers toen je dat idee naar voren bracht?
Ze keken er nogal van op. Hiermee werd dan ook een streep gezet door alle ideeën waar ze tot dan toen aan werkten. Sommige medewerkers waren van mening dat we zoiets niet moesten doen, omdat het leek alsof we bestaande software opnieuw aan de consumenten wilden verkopen.