Ik denk dat mensen over de hele wereld benieuwd zijn hoe Mario- en Zelda-spellen zullen veranderen met Wii U. Wat kun je ze daarover vertellen, Miyamoto?
Eh… Ik kan er nog niet veel over vertellen, maar Nintendo treedt eindelijk binnen in de wereld van HD-beelden, we gebruiken nu ook shaders9 en zo. In dat opzicht is het meer… Hoe moet ik dat zeggen, ik denk dat mensen meeslepender spelervaringen dan eerder kunnen verwachten. 9 Shaders: Een beeldverwerkingstechniek om licht en schaduw mee tot uitdrukking te brengen.
Ja. En wat Mario betreft… Even kijken. Het is eerlijk gezegd erg spannend voor me om de sprongen en landingen van Mario te testen, omdat de graphics beter zijn dan ooit tevoren. Ik heb nog niet echt besloten welke kant het op gaat. Misschien gaan we het scherm van de tweede controller een rol in het spel geven, of misschien gebruiken we het als subscherm, zoals in Ocarina of Time 3D. Misschien dat het spel alleen speelbaar wordt met de nieuwe controller. Met een Mario-spel kun je alle kanten op.
Nou… we hebben het hier lang over gehad, maar als je New Super Mario Bros. Wii10 met vier personen op het Wii-systeem speelt, speel je met Mario, Luigi en twee Toads. Mensen vragen altijd waarom er twee Toads zijn. 10 New Super Mario Bros. Wii: Een actiespel voor het Wii-systeem dat in december 2009 werd uitgebracht.
Je zegt dingen als, “Wie is die Toad die de boel net verpestte?” (lacht) De personages hebben verschillende kleuren, maar in het heetst van de strijd vergeet je wel eens welke spelers ermee spelen.
Maar als we het zo hadden gemaakt dat je met Princess Peach kon spelen, dan zou haar manier van spelen moeten overeenkomen met haar fysieke eigenschappen. En als we Wario hadden gebruikt, hadden mensen daar weer wat anders van verwacht. Aan de andere kant konden we ook geen Toads van alle personages maken. Toen zei iemand dat het geweldig zou zijn als je Mii-personages zou kunnen gebruiken. Eerlijk gezegd ben ik er zelf nog niet uit, of het wel oké is om een Mii-personage de hoofdrol in een Mario-spel te laten spelen! (lacht) Maar ik ben toch tot die keuze gekomen omdat ik denk dat onze klanten het liefst met hun eigen Mii-personages willen spelen. Ik hoop dat mensen tijdens het spelen denken dat ze hun eigen Mario-personage zijn, in plaats van een Mii-personage. Dankzij de verbeterde resolutie, kun je de Mii-personages zelfs als ze heel klein zijn nog goed zien. Wat de manier van spelen betreft, gebruiken we weer die vertrouwde opzet waarin vier mensen tegelijk kunnen spelen met horizontaal vastgehouden Wii-afstandsbedieningen.
En de omstandigheden zijn er ook klaar voor. Het aantal gezinnen dat over een grote HD-tv beschikt, en voor elk gezinslid een Wii-afstandsbediening bezit, is snel toegenomen. Dus zijn er veel mensen klaar om op deze manier te spelen. Dat kunnen we denk ik vrij gemakkelijk communiceren.
Ik vroeg me eerst af hoe een Mario-spel kan profiteren van een hogere resolutie. Maar toen het ontwikkelteam me voor het eerst een prototype van New Super Mario Bros. Mii liet zien, sprongen de voordelen meteen in het oog.
Aan de andere kant, hoe is het om iets compleet nieuws te maken? Is het gemakkelijk voor je om over dat soort dingen na te denken nu de Wii U is gemaakt?