Super Star Soldier is een klassieke vertical-scrolling shooter. Naast de stand NORMAL GAME, kun je ook racen tegen de klok, waarbij je kunt kiezen uit een spelletje van twee of vijf minuten. De standaard spelstand bestaat uit acht verschillende levels en aan het eind van vrijwel ieder level moet je het opnemen tegen een eindbaas.
Het speciale aanvalsteam, geleid door Mother Brain, heeft een grootscheepse aanval ontketend op de aarde. Bestuur je kleine gevechtsvliegtuig, de Neo Caesar, met zijn vier reguliere en twee speciale wapens, en sla de aanval af!