Waar denk jij aan, als iemand die in Kondo's voetsporen treed, tijdens het componeren van muziek voor Mario-games?
Waar ik tegenwoordig aan denk als ik aan Mario-muziek werk, is dat ik muziek wil maken die ervoor zorgt dat mensen niet stil blijven staan – muziek die mensen vooruit beweegt, al is het maar één stap.
De meeste levels in een Mario-spel kunnen in ongeveer twee minuten worden gespeeld. Als je dus een nummer schrijft dat circa één minuut lang is, kun je dat twee, hooguit drie keer laten horen, voordat je het eind van het level bereikt.
Maar als je in een Mario-spel een moeilijk gedeelte bereikt, moet je dat keer op keer spelen.
Het spel is als een soort trainingskamp. Terwijl je het blijft proberen, luister je gedurende lange tijd naar hetzelfde nummer.
Ja. Ik probeer een intro te maken die spelers helpt positief te blijven, hoe vaak ze ook af gaan.
Precies. Ik denk dat de nummers die Kondo heeft gemaakt daartoe in staat zijn, dus je kunt ernaar blijven luisteren en denken, 'Oké, nog één keer!' En sinds de allereerste Mario is het genoeg om naar de intro van een wereld te luisteren om meteen te weten welk nummer het is en bij welke wereld het hoort. Ik heb geprobeerd dat in stand te houden. Als andere ontwikkelaars de muziek voor een Mario-spel schrijven, geef ik ze altijd een beetje advies, en vertel ze om wat meer aandacht aan de intro's te besteden.
Dat klopt als een bus. Videogamemuziek is anders dan filmmuziek. Ik denk dat het meer lijkt op muziek voor tv-commercials. Wat belangrijk is aan een intro, is dat je meteen weet welke muziek het is en in welk level je je bevindt.
Juist. Dat geldt voor zowel Zelda- als Mario-spellen. De muziek voor de kerkers in Zelda is zo gemaakt, dat je meteen weet dat de plek waar je je bevindt anders is dan de andere kerkers.