Cat Mario is a new power-up that appears this time. Isn’t this a bit against the rules? He can climb walls, scratch-attacks enemies, and can climb the Goal Pole! I’m worried something as all-powerful as that could destroy the game balance of Super Mario. How about that?
This has been a theme ever since we were making SUPER MARIO 3D LAND, but we figure it’s okay if it’s fun, and we make a lot with that as a priority.
If you really attempt to balance everything out in the name of competition, you start adjusting parameters – editing capabilities by raising this while lowering that. But then, even if the types are different, you have to make adjustments so their overall abilities are equal.
Um, this is a simple question, but Mario changes into something new each time. Thinking about it for so long, don’t you run out of ideas?
Well, I’m actually kidding when I say 1,000, but we would all gather for brainstorming sessions for Mario’s transformations, so we have a mountain of ideas.
Oh, you choose from a massive amount. Then I guess I don’t have to worry about you running out of ideas.
Yeah. Ultimately, what makes it in is about one out of 50 ideas, but even then I don’t think we’ll run out of ideas.
This time, we prioritised that great feeling you get when you run and jump. In that process we came up with two separate ideas – running on all fours, and climbing up a wall. Both were actions that Mario usually doesn’t have, and those ideas triggered our decision.
So you took two ideas that were originally separate and combined them into one. And you thought a cat would fit that perfectly?
I had them show it to me before we had settled on a cat. In the testing phase, the characters were simply running around on all fours with their regular appearance. I became really worried when I saw that. I couldn’t look at Princess Peach! (laughs)