In addition to Normal View and Extended Depth, did Miyamoto-san say anything to you toward the end?
In 3D Super Mario games to that point, we thought the difference between the height of a standing jump and the height of a running jump had been the same. But this time, Miyamoto-san said, “Let’s make a running jump higher”. Then when I looked at an old strategy guide for previous games, I noticed this was already the case.
But from the flow of the conversation, it appeared Miyamoto-san had forgotten that.
Nevertheless, as he played it, Miyamoto-san felt something was a bit strange, so he had to ask us, “Isn’t Mario supposed to jump higher here?” Then, when we actually compared, we saw that other previous games were made that way, too. It’s amazing how he can pick up on that.
I think the Roll falls among those actions that Miyamoto-san said in a video at Nintendo 3DS Conference 2011* recently aren’t necessary for clearing the game. Early on, you would run and crouch to slide forward. He said that those controls weren’t intuitive. Crouching to do that didn’t make immediate sense. *Editor’s note: The Nintendo 3DS Conference 2011 was a presentation that was held in Japan on September 13, 2011 where Nintendo Co., Ltd. announced upcoming plans in Japan.
Miyamoto-san is very critical of something that doesn’t feel right physically. And it’s a bodily sense that tells you a standing jump and a running jump should result in jumping different distances.
So we used something else instead of running and crouching as the controls for the Roll. And at first, we had the idea of resetting everything in our mindset, so we weren’t thinking about putting in the Long Jump, but Miyamoto-san wanted to, so we included it in such a way as to fit well with Super Mario in 3D. When you play it, the Roll and Long Jump serve distinct purposes, resulting in pleasantly broad gameplay. They may not look useful at first, but once you use them a lot, and try them in a Time Attack, there are places you can tear through faster than you can as Tanooki Mario.
Even to those who like to play the game using standard techniques, it’ll be surprising to see how much you can do after mastering them.
In the history of 3D Super Mario games, the Long Jump is the most advanced action. If you can do the Long Jump, you’re an advanced player of Super Mario in 3D. We made this game so it kept that.
When you can do several Wall Jumps in a row and the Long Jump, your physical skills have matured.