No, not at all.
Totaka-san, when you became director, you must have tried out some of your ideas. Did the game immediately come together after that?
When we gave up musical notation. Playing without a score on the screen felt really good.
Right. Guys like Totaka-san, who know music, has rhythm and can keep time for themselves, so it doesn’t matter if they have a score or not. But guys like me, who couldn’t even play the recorder in grammar school, don’t have a clue what to do or when to do it without some kind of direction.
That’s funny. (laughs) This team had a professional musician and someone who knows next to nothing about music!
Whilst they were going back and forth about that, what were you doing, Wada-san?
Maybe. Of course, the game wasn’t polished for easy gameplay like it is now, but I’m the type who can enjoy doing his best within certain constraints so I had a pretty good time. Morii-kun, on the other hand, reeked at it.
But he was the perfect person for figuring out where others like him would run into trouble. So a lot of the game’s features were put in on his account.
I had the team make the minimum necessary amount of lessons that, when repeated, would allow players to achieve something that sounded decent so even guys like me would be able to experience music the way guys like Totaka-san do.