Now that it’s been over a month since Wii Music was released, how do you feel about it, Miyamoto-san?
We made Wii Fit because I enjoyed keeping close track of my weight, but I’d never been able to take my love of music that I had ever since I was young and turn it into a game. But with Wii Music, the team did it for me, and it was almost exactly as I’d envisioned! Until now, I’ve hardly ever actually played the games we’ve developed after they were released.
But this time I rush home to brush up this or that aspect of a song, and when I haven’t played it for a while I can’t wait to get back to it. I can go on for hours. It’s scary. (laughs) I think the true test of a good game is one that you can’t stay away from. How about you, Iwata-san?
It’s quite frightening! I’ll sit down to play for just a bit, and before I know it, two hours have passed! I don’t know exactly why this time thief is always able to take me in, but when I play a sound that just happened to flow naturally and the end result was even a little beyond my expectation, I feel like I have been awarded a great reward. That’s the way I feel about Wii Music, but it seems like the reception among players is divided. There’s a clear split between those who absolutely love it and those who don’t quite get it. For the last few years, Nintendo has been introducing a lot of products the likes of which had never existed before, so we were expecting a difference in opinions, but nothing to this extent.
I agree. Once you’ve delved into it on your own, group play becomes a lot more fun.
He’s in his second year of high school. He didn’t say a word about wanting it, but I bought it anyway. When I suggested he give it a try, he just mashed the A Button to skip all the introductory text by Sebastian Tute!
There’s nothing we can do if someone just hits the A Button even though the Tute will kindly explain everything! (laughs)
My son has played electronic organ for years, so he can read music. When he started playing, one of the first things he did was to display music scores. He’d play through a song and then sigh as if to say “What’s the big deal?” And that was the end of it.
Among those who don’t understand the appeal of Wii Music, there is one group of people who, like Kondo-san’s son, know music, try to do it the formal way, and then say the game is no fun because it’s too simple. And then there’s another group of people that know they can play however they want, but say they aren’t interested in that.
There’s another group of people who know enough about music but feel uncomfortable whenever they hear a note they don’t expect.
As someone who plays guitar, I feel that way sometimes, too, but I think there’s a lot to be gained from loosening up in that respect.