Kondo-san, did you notice any changes in the way Yokota-san worked between the previous game and this one?
I thought he was being quite attentive to the lyrical parts. He also managed to carry over the atmosphere from the previous game, so it all seemed nice and unified.
Right. And, a little while ago, Yokota-san said it was very important that Mario music be fun. I've always had a hard time communicating what makes Mario music the way it is; I can never put it into words. Then, just the other day, I gathered all the Entertainment Analysis & Development Division sound staff members together and gave everyone a chance to discuss things they'd noticed about making this sequel. During the session, a staff member commented that Mario music doesn't use minor chords7. 7In general, minor chords are said to be dark, and major chords are said to be bright.
The fact that minor chords aren't used definitely does seem linked to "cheerfulness".
Yes, "a cheery smile", that's the feeling exactly (laughs). So you see, there were people who said that the "Go on, try again" sound that plays when you've messed up was really "Mario-like".
That's right. I didn't even realise it until it was pointed out to me. There are a lot of things I'm careful about when I create tunes for Mario games, too, but I couldn't express those in words, either. Still, when I tried analysing my own music the other day, I realised that the World 1-1 background music melody in Super Mario Bros.8 might have been timed to Mario's walk. 8 Super Mario Bros.: A side-scrolling platform game first released in Japan for the NES in September 1985. It was released in Europe in 1987.
I didn't write the tune with that in mind. At first, when he starts walking, it goes "Da dum dum dum dah", then when he finds the Goomba and backtracks so he can time his jump, then starts forward again, the music goes "Dum da da, Dum da da", and finally when he starts walking, jumps and stomps, it goes "Da dum dum dum dah, da da dah!", like that . The melody really matches Mario's movements well that way. When I actually wrote it, I wasn't thinking anything of the sort. I think maybe I had that image inside me, though, latent, and that's why the music turned out the way it did. Maybe that's far-fetched, I don't know (laughs).
In New Super Mario Bros. Wii, you know, there's a world map. When I was creating the music for that part, I strained and stressed and finally worked out a melody, and even I thought I'd managed to make something pretty good. But then, when I had Kondo-san listen to it, he told me, "This won't work, we can't have a good tune here."
He said that the world map wasn't a place where players were supposed to hang around. We had to take them through it into the adventure world as soon as we possibly could.
That's right. We didn't want a good tune there, we needed a tune that would make the players think "I want to hurry and play the next stage right away".