When it was decided early on in development that Yoshi would appear, what did you think, Hayashida-san?
I thought it was an appealing idea. I thought being able to play a stage with Yoshi, in addition to Mario alone would result in multiplication of the gameplay elements. And since we were making a new game, we wanted to introduce some new controls. You control Yoshi with the Wii Remote pointer, so it was perfect.
So at first you were all dried up, but then you suddenly started thinking positively.
We wrote specifications about controls early on, and then basically just followed them.
When we talked about this pulling action, Miyamoto-san was bragging about how it stands out as one of the game’s main attractions. Miyamoto-san doesn’t say those kinds of things very often, so it made quite an impression on me. He said, “The way you pull things and they come out - like tug…pop! - isn’t like anything you’ve ever experienced before. “
At first there was only one place where you pull, but Miyamoto-san thought it was great and we started using it all over, like for fighting enemies.
Eating comes as no surprise for the players when they hear that they can use Yoshi, so we naturally wanted to try a bunch of different stuff.
That’s why “eating” became the keyword for transformations, too, so we added a lot of those. For example, something Koizumi-san said gave us the idea for Blimp Yoshi .
I was just trying to give an example. I muttered something like “When Yoshi eats a fruit, we should make it so that the players can immediately tell what the effects are, like Yoshi suddenly inflating and starting to float away.” And before I knew it, Yoshi looked the way he does now! (laughs)
We made a bunch of transformations, and that really brought out everyone’s love.
Their love for Yoshi. From the development staff, the people in Mario Club7 and everyone at Nintendo of America. People who really love Yoshi send in all kinds of passionate comments, about the controls too, like “This isn’t right!” and “Yoshi doesn’t jump like that!” 7Mario Club Co., Ltd.: Members debug and test play software under development by Nintendo.
“My” Yoshi? (laughs) Everyone has their own idea of Yoshi, so I guess it was a fight to get those ideas to match.