Yes, you’re right.
I became involved as a planner when the project was formally started after its six month prototype period, and this was a problem I had to grapple with.
At that point, the game was still being developed for the DS, and there were both side scrolling levels and boss battles in place. Only about three levels had been completed, but the ideas that James had come up with were both simple and great fun.
So you thought it was fun, but I suppose you needed to think about how to turn it into a finished product, both in terms of the amount of content in the game, and the depth of the gameplay.
That’s right. We experimented by adding other features in order to make the gameplay more varied.
The aim of the game is to collect musical notes in sync with the rhythm, and to strike enemies with perfect timing . We added flower-shaped percussion instruments that you can also strike if you so choose, and they’ll make a sound and react when hit.
When you strike the flowers in time with the background music, you’ll add cymbal crashes and percussive sounds, creating a harmony which feels really good.
When we were testing the game during development, we noticed that skilled players would try to hit all of these flowers, deliberately making things more challenging for themselves.
That’s right. This is why we ended up actually putting flower instruments in tricky spots so you’d have to jump to reach them. (laughs)
But players who are less confident in their abilities can still play without worrying about striking all of these. As long as you don’t get hit by enemies and lose all of your hearts, you can keep progressing through the levels. Of course, if you do strike the flowers, you’ll get a higher score.
So by putting those flowers in the game, you’ve made it so you can play at a range of difficulty levels. The game is simple enough to be accessible to everyone, but players who are confident in their skills can also enjoy it. I think in this sense, the game is constructed along the same lines as the Kirby series.