Yes, the boss battles were another element which added variety to the game.
If you just take a glance at this game, you’ll think it’s just a sideways-scrolling platformer, but the boss battles actually feature a different kind of gameplay.
You keep going forward, using individual buttons to jump and strike enemies, don’t you?
That’s right, but during development the boss battles were known as the ‘Rhythm Copy Mode’ . It’s a mode where the enemy attacks you in a certain rhythm, and you have to respond with counter attacks in exactly the same rhythm in order to defeat the enemy. This means that while the controls are extremely simple, the player will need very precise timing to match their rhythm with the sound and images.
The camera suddenly switches from a side view to a 3D perspective, and the nature of the gameplay shifts dramatically.
We were able to do that precisely because we had made the game controls so simple. If the controls had been tricky, and we had made it so the camera angle switched in this dynamic manner, a lot of players would have definitely found it too difficult.
Ah, yes. You’re absolutely right. If you had the camera angle switching like this when you were running round a 3D area, you would end up losing track of which way you were facing.
That’s right. But in this game, the player can focus on listening to the rhythm and pressing the buttons.
It feels to the player that they are doing amazing things simply by pressing the buttons.
That’s something that grew out of the original plan I came up with. The idea was to have simple controls, while still giving the player a sense of being involved in an exciting adventure, and so we have these striking battle scenes that players will really enjoy.
With video game bosses, you might have an image of something that’s incredibly strong, but in this game, there’s a slight sense that you’re getting let off a little lightly... (laughs)
The boss battles have a symphonic soundtrack, but you still have to stay in sync with the rhythm. I think we made rather unreasonable demands of the member of the team responsible for the audio, but in the end we succeeded in making it easy for the player to understand what they have to do.