Development of Donkey Kong Country Returns began with an opportunity ordained by fate, but that doesn’t mean everything was smooth sailing right from the start.
Yes, we were floundering around at the beginning. With regard to the enemies, for example, some bosses would go well, but others wouldn’t - like Mangoruby . Mike-san and I were fussing with that one for a long time.
At one point, you said that if it kept on at that pace, the bosses would never be done on time.
Yes, that’s right. I think the turning point was a few months before E3. About that time, we increased the number of people doing programming related to the bosses. Then the speed of development increased. Just like Tanabe-san said, Mangoruby was a bitter struggle. At first, we considered hanging down on a vine and swinging around during a boss battle. We tried it out, but it just wasn’t fun, so we decided to change our approach. In this game, Donkey Kong can cling to grass on the ceiling or walls, so we started talking about whether we could have him grab onto a cylindrical ring instead of a vine. I drew up a prototype during my lunch break.
Yeah. Just a simple prototype. You could go back and forth between various rings, jump from one to the next, grab on and spin around, and so on. I showed that to Tanabe-san and he said he thought it would work. After we had that idea, development started going more smoothly, but Mangoruby was a struggle up to the very end.
When a project starts going well, sometimes something suddenly kicks in. I felt like the game rapidly bloomed once you entered the final stretch.
Hmm…I think it’s because before E3 we weren’t always all on the same page with regard to what’s fun. A lot of the time, they would come to me with something they thought was fun, but I would say, “No, think of something else.” After E3, however, that improved dramatically. You could say they got the knack of it. Take, for example, the Beach level we showed at E3.
We put tons of effort into that level so it could be played at E3, and we fixed it over and over again. We’d put so much effort into it that if we were to make the other levels equal to it, it looked like it was going to take an astounding amount of time, so I was really worried about whether we would finish in time, but after E3, even if we didn’t put in quite such a gruelling effort, we started producing all sorts of great stuff.
So even if you didn’t give them lots of pointers, they knew what to do and made lots of good stuff.
Yeah. I wonder why that was? I feel like everything changed dramatically with E3, but as for the reason why, I’d like to ask Retro Studios.