You had all worked on the 3D action games of the Metroid Prime series, and then made a 2D side-scrolling action game. What’s more, it was a new instalment of Donkey Kong Country, a big hit not just in America, but in Japan as well. You had to carry on the series’ attractive elements and the hardware was changing from the Super NES to the Wii console, so you had to find a means of expression suitable to a new generation. What did you at Retro Studios try to keep from the past series and what new challenges did you undertake?
A lot of the action - like shooting around in barrels and wild rides in mine carts - makes a striking impression.
What I remember most about playing the Super NES version is falling off the course over and over again in the mine cart and thinking, “Argh! I was almost at the goal!” (laughs) I think it’s incredibly important to preserve that kind of white-knuckled suspense for this game. What did you hold in mind with regard to that?
I thought it was extremely important that the game should be challenging. When this project began, I played the Super NES version again and was a little irked at how hard it was!
You only had fun memories of it, but when you played it for the first time in a long while, you remembered how it’s a difficult enough game to tick you off a bit.
It’s important to make it so that when players mess up, their frustration causes them to want to improve their playing.
Right. It’s easy to make something difficult. For example, when Donkey Kong is jumping, you can just drop a rock or boulder on his head.
What you should do is make it so the players can clearly understand what they need to do at that place. We tried to make a game that would tell players that certain ways of playing will keep them moving forward.
But when you create that certain degree of difficulty that is the Donkey Kong Country tradition, some people won’t be able to move forward. For that reason, we made it so that after you’ve failed several times, you access a Super Guide and can move on to the next level. It’s the same kind of system as in New Super Mario Bros. Wii.5 A super cute pig appears and asks if you want to activate the Super Guide. That was one new challenge this time. 5 New Super Mario Bros. Wii: An action game released in Japan for the Wii console on December 3, 2009. In Europe it was released in November 2009. If you fail eight times on the same course, Luigi will appear to show you the “Super Guide”.