Dat klopt. Toen jij nog bij HAL Laboratory1 werkte, bezochten we samen warmwaterbronnen, nietwaar? (Lacht.)1. HAL Laboratory, Inc.: een softwareontwikkelaar die onder andere werkte aan de Kirby- en Smash Bros.-series. Satoru Iwata, de president-directeur van Nintendo, was vroeger directeur van HAL Laboratory.
Dat roept herinneringen op... Maar we zijn hier vandaag om het over Nintendo Pocket Football Club te hebben.
Maar het zou zonde zijn als je niet iets over je vroegere werk zou vertellen. Hoe dan ook kijk ik erg uit naar ons gesprek van vandaag.
Door de jaren heen heb je je vooral gericht op sportspellen en heb je verschillende innovatieve honkbal-, paardenrace- en voetbalspellen ontwikkeld.
Kun je ons iets vertellen over je eerste stappen in de wereld van de videogames?
Uiteraard begon het allemaal met Breakout2. In die tijd stonden er alleen flipperkasten in speelhallen, dus dat spel maakte veel indruk toen het verscheen. 2. Breakout: een arcadespel ontwikkeld door Atari Inc. (nu Atari Interactive), waarin de speler met een balk een bal moest raken om de blokken boven in beeld kapot te maken. Het spel kwam uit in Japan in de late jaren zeventig.
Destijds kon je in speelhallen alleen mechanische speelautomaten vinden. Automaten met beeldschermen waren een hele nieuwe vorm van vermaak.
Precies! (Lacht.) Maar ik zat toen op de middelbare school, dus ik had geen rooie cent. In plaats daarvan keek ik gewoon toe als anderen aan het spelen waren.