Wanneer je als Mii-personage het speelgoedrijk binnengaat, word je verwelkomd door de koning die uitlegt dat hij tot zijn spijt slechts één Pokémon heeft. Ter vergelijking: hij kent een mysterieuze tovenaar die er wel tien heeft! De gefrustreerde koning vraagt jou te helpen meer Pokémon dan de vervelende magiër te verzamelen, dus mag jij laten zien hoe goed jij bent in het vangen van Pokémon! Vergezeld door de Pikachu van de koning, reis je met een luchtballon naar plaatsen vol Toy Pokémon en beleef je heldhaftige avonturen!
Gebruik je Mii-personage om zo veel mogelijk Pokémon te verzamelen via spannende gameplay en door speciale voorwerpen te veroveren in uitdagende levels. Je kunt elke bekende legendarische Pokémon ontdekken en verzamelen, terwijl ook mega-geëvolueerde Pokémon zich in de strijd mengen. Naarmate je meer Pokémon hebt verzameld, zal je Adventurer Rank verder stijgen.
In Pokémon Rumble World verschijnen niet alleen Pokémon en je eigen Mii-personage, maar ook Mii-personages van spelers die je ontmoet, waardoor Pokémon en Mii-personages samen op avontuur kunnen gaan. Je kunt deze mogelijkheid activeren door je Nintendo 3DS- of 2DS-systeem met het internet te verbinden en StreetPass in te schakelen. Hierdoor kunnen zowel Mii-personages uit je omgeving als die op afstand de spellen van andere spelers bezoeken, en elkaar helpen tijdens gevechten.
De verpakte versie bevat nieuwe en aangepaste functies zoals Poké Diamonds, de Poké Diamond Digger en VIP Cards. Met deze versie hoeven spelers ook geen extra content aan te schaffen.
Poké Diamonds maken je avontuur nog leuker en helpen je om Pokémon voor de koning te ontdekken. Ga na het voltooien van de tutorial naar de winkel om maar liefst 3000 Poké Diamonds te ontvangen. Daarnaast krijg je toegang tot de Poké Diamond Digger, die je elke dag voorziet van 40 nieuwe Poké Diamonds. Zodra je je 3000 Poké Diamonds en de Poké Diamond Digger hebt ontvangen, komt een speciale VIP Card-functie beschikbaar. Er zijn twee VIP Cards: de Balloon VIP Card en de Timing Stop VIP Card. Je kunt ze gebruiken om makkelijker door het wonderlijke koninkrijk van Toy Pokémon te reizen en meer Pokémon voor de koning te verzamelen!