Guntech 2 is een twin-stick shooter waarbij je de linker joystick gebruikt om je schip te sturen en voort te stuwen, en de rechter joystick om de railgun te besturen. Je schip heeft in totaal drie verschillende wapens. De L-knop en de R-knop vuren de twee extra, krachtigere wapens af die altijd in de richting van de neus van je schip vuren. Dit geeft je de mogelijkheid om met de railgun in elke richting te schieten, met extra vuurkracht wanneer je je schip richting de vijand positioneert.
Guntech 2 heeft 5 verschillende werelden: Tutorial, Virus, The Dark Worlds, Space Jungle en Cargo Hauler. Elke wereld heeft 8 niveaus plus een eindbaasniveau. Daarnaast zijn er seizoensniveaus die grappige en dwaze kleine missies zijn met een thema voor seizoenen als Kerstmis en Halloween.
Je hebt een nieuwe set levens voor elk niveau. Elk niveau heeft drie verschillende doelen. De eerste is verplicht om de niveaus te halen en levert je één ster op. Met de andere niveaudoelen verdien je extra sterren en kun je proberen om alle niveaus naar 3-sterrenresultaten te halen.
Er zijn 20 verschillende wapens. Je krijgt de eerste wapens wanneer het spel begint en je kunt meer verdienen door te spelen. De wapens hebben verschillende kenmerken en het is aan jou om erachter te komen welke het beste werkt voor jouw speelstijl en voor een bepaald niveau. Je kunt tussen de levels door nieuwe wapens verwerven, maar je kunt tijdens het spelen vrij wisselen tussen de wapens die je bezit.