R: Racing Evolution
Ridge Racer is een merknaam met een behoorlijke staat van dienst, die enorm populair was in speelhallen over heel de wereld gedurende de jaren '90 van de vorige eeuw. De grote R is terug - op de GameCube deze keer - in de vorm van R: Racing Evolution. De titel R: Racing Evolution dekt de lading: we hebben hier met een evolutie te maken. De arcade-achtige speelstijl is overboord gegooid ten faveure van een semi-realistische stijl die qua raceplezier niet onder doet voor elke andere Ridge Racer-titel. Het voornaamste onderdeel van de game is een uitgebreide "Racing Life" Story Mode die maar liefst veertien hoofdstukken omvat, inclusief levensechte videosequenties die zich met de beste films kunnen meten. Gedurende deze spelstand wordt het verhaal verteld van Rena Hayami - jouw avatar die het spel begint als een goedgebekte maar roekeloze bestuurster van een ambulance in een Amerikaanse stad. Tijdens het spelverloop kom je meer te weten over haar, haar manager en haar raceteam - dat niet zo populair is bij de andere teams en coureurs. Tussen de gave filmpjes door racet Rena in steeds lastigere en snellere baantoernooien tegen andere coureurs, maar ook af en toe in een rallytoernooi waarin haar enige tegenstander de klok is. Op de baantoernooien komen spelers continu in contact met coureurs van andere teams, die elk hun eigen persoonlijkheid, rijstijl en attitudes hebben. Wat dit spel echt bijzonder maakt, is het feit dat je je tegenstanders fouten kunt laten maken door druk op ze uit te oefenen, net als in het echte racen. Een balkje boven hun wagen geeft aan hoe nerveus ze zijn. Als dit balkje helemaal gevuld is, gaan ze de fout in. Je hebt er dan overigens wel een persoonlijke vijand bij op de baan... Zoals gezegd introduceert Namco in deze game een semi-realistisch racemodel, waarin "Reward Points" worden uitgeloofd voor het nauwkeurig volgen van de snelste lijn, met optimale snelheid door de bocht gaan en de slipstream van je rivalen benutten. Met deze Reward Points kun je talloze wagens, spelstanden en races vrijspelen. In "Event Challenge" kun je uit een flink aanbod wagens kopen om er vervolgens in de Performance Shop aan te sleutelen. Ben je tevreden met het resultaat, dan kun je er in de Extra uitdagingen de baan mee op. In een van deze uitdagingen dien je je wagen op een specifiek gebied op de baan te plaatsen. Klinkt makkelijk, maar dat is het absoluut niet... De hierboven genoemde onderdelen zijn slechts het topje van de ijsberg van een bedrieglijk eenvoudige, maar ongelooflijk uitgebreide game, die als klap op de vuurpijl ook nog een exemplaar van Pac Man Vs bevat: een multiplayer versie van Pac Man, ontworpen door Shigeru Miyamoto! Dankzij schitterende graphics, een enerverende dance soundtrack en oorverdovende geluidseffecten is R: Racing Evolution een serieuze kandidaat in het race-genre, een knappe evolutie van de Ridge Racer-franchise en een waardige aanschaf voor de collectie van elke gamer.