Jet Force Gemini
Jet Force Gemini, ontwikkeld en uitgegeven door Rare, is een buitenaardse shooter met in de hoofdrollen drie dappere helden. Het verhaal speelt zich af in een onbekend gebied van ons sterrenstelsel, waar een team avonturiers genaamd Jet Force Gemini zich dapper weert tegen de dreiging van de krijgsheer Mizar. Juno, Vela en hun trouwe hond Lupus negeren de onverschillige houding van de ruimtelijke overheden en gaan er op uit om een eind te maken aan Mizars miserabele handelingen.
Dit spel is met recht een duizelingwekkende ervaring te noemen. Jet Force Gemini is een visueel festijn waarin de speler in een kleurrijke toekomstwereld vol licht ontvlambare speciale effecten wordt ondergedompeld. De animaties van de spelfiguren verlopen soepel en natuurlijk, terwijl de strak geregisseerde tussenfilmpjes vermakelijke onderbrekingen van de actie vormen. Rare is terecht trots op de real-time belichtingseffecten in JFG. Wapenvuur weerkaatst op de voorwerpen in de omgeving en als de buitenaardse vijand een schot afvuurt, heeft dat zover het oog reikt invloed op de omgeving. Elk wapen creëert een uniek lichteffect, dat het scherm tijdens verhitte vuurgevechten in een kaleidoscoop van kleuren kan veranderen.
In hun streven af te rekenen met de maniakale Mizar moeten de leden van Jet Force Gemini zich een weg banen door maar liefst 120 waanzinnige levels bomvol actie. De spelfiguren reizen elk via een andere weg om de thuisplaneet van Mizar te bereiken, waar ze zich bij elkaar aansluiten voor de definitieve confrontatie. Elke spelfiguur kent een unieke vaardigheid die je onderweg onder de knie moet proberen te krijgen. Zo is Vela in staat om heel lang onder water te zwemmen, kan Juno over gloeiende oppervlakken lopen en beschikt de hond Lupus over de mogelijkheid veel verder te springen dan de andere spelfiguren. Uiteindelijk kunnen de leden van het team 'uitgebouwd' worden met robot-achtige power-ups, waarmee ze nog veelzijdiger worden. Zoals van een Rare game mag worden verwacht, zit JFG boordevol extra's, waaronder een race voor vier spelers en deathmatch games; maar je moet wel een flink eind onderweg zijn naar die bezeten oude gek Mizar voordat je die beschikbaar kunt maken!