De onfortuinlijke en volslagen onvoorbereide Emmet wordt geholpen door meer dan 90 personages uit het LEGO-universum. Alle personages bewegen nu dankzij een nieuwe animatiestijl als echte LEGO-minifiguren. Personages uit kassasuccessen als Batman, Superman en Gandalf staan originele personages bij, onder wie Metaalbaard, een piraat met een sterke drang naar wraak, en Bad Cop/Good Cop, een politieagent met twee compleet verschillende gezichten. Wissel tussen deze personages om alle puzzels op te lossen en de LEGO-wereld te redden!
Vecht je door 45 spectaculaire missies en voltooi uitdagingen om de plannen van Lord Business te verijdelen. Voor het eerst is de omgeving in een LEGO-game volledig van de beroemde stenen gemaakt, waardoor je nog meer kapot kunt slaan! Gebruik de montagekrachten van de Meesterbouwer om LEGO-creaties in elkaar te zetten en verzamel LEGO-bouwtekeningen om op een nieuwe manier te bouwen.