Final Fantasy Tactics Advance
Ons verhaal begint kort nadat een jonge jongen genaamd Marche naar het plattelandsstadje St. Ivalice verhuist.
De familie van Marche heeft een roerig verleden, en om aan het plattelandsleven te wennen heeft hij de steun van zijn nieuwe vrienden nodig: Mewt, een stille en verlegen jongen die vaak gepest wordt, en Ritz, een begaafde leerling met een sterke eigen wil die zich op school niet erg populair gemaakt heeft.
Final Fantasy Tactics Advance is een role playing game waarbij de nadruk duidelijk op het vechten ligt. Er wordt beurtelings gevochten, wat betekent dat elk personage in je groep om de beurt een beweging en een aanval mag uitvoeren, met wapens of magie. Dat wil niet zeggen dat je er zomaar op los kunt beuken. In St. Ivalice gelden bepaalde wetten waaraan je je te houden hebt. Doe je dat niet, dan word je zonder pardon achter de tralies gezet. Bij elk gevecht houdt een rechter een oogje in het zeil, dus denk maar niet dat je de regels aan je laars kunt lappen. Elk personage kan ook een baan zoeken en zich vervolgens specialiseren in bepaalde vaardigheden, om zo meer ervaring op te doen.
Welke baan je kunt kiezen, hangt af van de mogelijkheden van het personage. Zo is het magische Nu Mou-volk erg geschikt om White Mages of Beastmasters voort te brengen, terwijl de stoere Bangaa veel betere Warriors opleveren. Om verder te komen in het spel en het verhaal te ontrafelen zul je je bij een clan moeten aansluiten en aan missies moeten deelnemen. In totaal zijn er 200 missies te voltooien, dus daar ben je voorlopig wel even zoet mee.