How about the NFC (near-field communication)22 that came in partway through? 22 This is a system that writes and reads data to and from an NFC-compatible card or other item held nearby.
To be honest, it’s not just about NFC, but we never expected the Wii U GamePad to have so many functions.
We were supposed to be making a controller, but it has all the functions of a handheld!
Yes. And they all run wirelessly. We had to develop software for a lot of things – NFC, the TV CONTROL Button23, and the geomagnetic sensor24. It was a lot of work! However, with regard to NFC, when we saw your announcement25, Iwata-san, we were shocked. We thought, “What?! He’s announcing that?!” (laughs) 23 This is a feature of the Wii U GamePad that allows it to serve as a remote for your home television. 24 An internal sensor within the Wii U GamePad that detects geomagnetic direction. The Wii U GamePad also has an accelerometer and gyroscope. 25 On January 27, 2012, Satoru Iwata made an announcement about the new features of Wii U at a corporate strategy meeting.
The response was quite large, so we were glad, but development hadn’t caught up yet, so all we could say to any questions was to please wait for more news, so I did feel sorry about that.
It has reached the point where we are going to introduce it to the world soon. I’d like to hear from each of you how it has turned out and what its attractions are. Yamashita-san?
Unless when necessary, on many occasions we sent the wireless radio waves by wire in order to avoid interference during development of the Wii U GamePad. But when I tried it wirelessly during a field test at home, I was surprised to rediscover that such beautiful graphics showed up even when not connected by cable.
Yes. (laughs) Even I was surprised at how it was wireless. So I think people will be surprised at even such a basic function of the system as how the rich graphics rendered by the console show up in your hands wirelessly on the Wii U GamePad.
I think the tech-savvy will be shocked at the lack of latency. Small children aren’t familiar with the mechanics, but they will notice how effortlessly it operates, as if the Wii U GamePad itself is generating the images.
I suppose it’s like you won’t even notice that it’s connected to the console until you go into a different room.
Yes. That would be a new, unexpected surprise. It’s packed full of surprising elements – you get rich graphics wirelessly, you can connect to the Internet, and you can use all kinds of functions like the camera – so I would be happy if people enjoy those things. All the Wii U GamePad functionality requires use with the Wii U console.
The Wii U GamePad displays so quickly, and because many of the newer televisions have latency due to their video processing components, that there are times when the Wii U GamePad will display images faster than the television that is actually connected by a cable. So if you play on the Wii U GamePad, whatever the game, there won’t be any noticeable delay and you can operate it more comfortably.