I bet it took quite a while to convince the entire team that using stickers throughout was a good idea. What kind of problems arose and how were you able to solve them?
In that respect, what first got everyone frustrated was that when you use the stickers in battle, they disappear. That was pretty worrisome for people who thought, “What happens if I run out later?” or “I want to save the stickers I’ve got.”
To get people to use their stickers all the time, we made it so that you can peel off stickers from all over the courses and buy them with money at any time. We were careful to make the game flow as if to say, “Use them to your heart’s content!”
You made it so that even if you use them as soon as you get them, you’ll never run out of stickers?
Miyamoto-san bashed that once, too! (laughs) It’s something you do all the time in the game, so he wanted it to be a little more satisfying and faster. Then we adjusted it right down to individual frames.3030. Frame: This refers to the single still images that make up a video. Traditionally in film, one second of imagery is 24 frames long – in videogames, that can vary from 30 to 60 frames depending on the game.
In addition to Mario’s series of actions, the way it feels differs by the size of the sticker. That’s really the reward of making fine adjustments.
As far as my own impression goes, I felt like it began to change when Kudo-san understood that the ‘thing sticker’ you make by throwing ‘things’ serve in place of magic, and all sorts of interesting ideas began to come up.
Another important thing was putting in the Battle Spinner and introducing some variety into battle.