You’ve already told me a lot about this project, but were there any other difficult or trying times that anyone would like to talk about?
Personally, there wasn’t anything that I thought was particularly trying. Though as I mentioned before, there was the issue regarding the disc capacity, and trying to make the game seamless was a constant barrier for us.
No, I don’t. In fact I’d say that right at the end of this project, instead of abandoning things, there was an increasing number of additions to the game. Because we added a range of things, and were able to fit everything onto one dual-layer Wii disc, the feeling of ‘it’s complete’ was really strong. That’s why I barely remember any troublesome times.
Well... Yes, I feel the same. Even the really long meetings that we had didn’t feel like especially tough going. In that sense it was a really easy project to do. Because presenting Samus’s emotions was very important for this project, we especially didn’t want anything to get lost in the localisation process, so Saito-san and his team did things like visit America three times...
I think the reason we were able to enjoy working on this project was that everyone, starting with Sakamoto-san and including Kitaura-san the director and Hayashi-san, were ‘gifted praisers’. They’d make someone work terribly hard, but then they’d gently praise them for it. This praise meant people would soon forget how hard they’d worked.
Ah yes, that is probably an important quality to have. Especially when trying to guide an enormous project to its goal.
I think so. Even if at the time you think ‘this is heavy going!’, at the end you can relax, feeling ‘I’m so glad I tried my best...’.
Normally when the development period for big projects is further extended, as this one was, the staff often become rather burned out. Of course, you must all be mentally and physically tired, but talking to you today I haven’t seen anyone who looks totally burned out. In that sense as well, therefore, I suppose this was a very healthy project. All right then, I’d like to finish by asking you all individually if there’s something you want to promote or draw attention to. Let’s start with you, Hosokawa-san.