After the news came that you would be developing Metroid: Other M, Team NINJA members, while perhaps still feeling that it was happening to someone else, or thinking ‘no way!’, ‘why us?’ or ‘this is like a dream’, actually got to meet the Nintendo staff. What were your impressions when you first met them?
To be honest, I was scared of meeting them. I’d heard some stories going round that Sakamoto-san was a really stubborn person, you see... (laughs)
That’s why I was really worried, thinking ‘I wonder if it’s going to go well...’. I honestly felt that I’d hate working in a ‘top-down’ kind of system, being told to ‘do this, do that’. When I actually met them, however, it was really... How should I say... They really talked to us like we were on the same level. Everybody we talked to – not just Sakamoto-san but all Nintendo staff – made us think the same simple thing after talking to them for a little while: ‘Doing this together seems like it would be fun’.
That’s exactly how it was. We’d make a proposal, saying ‘this is what we can do’, and Nintendo would give a response such as ‘no, we’d like to do it like this’. At first glance this seems like a conflict of opinion, but actually we really felt that their way of thinking was just the same as ours regarding the things we ultimately valued, and how to improve through the process of achieving these things.
I really felt we were on the same wavelength on points such as ‘how to display the Metroid world’, and also on how to make the player feel simple things like ‘you know, this is really fun to play...I want to keep playing, and keep moving Samus around, so I can enter the game world more’.
He’s just the same within the company, though. Everyone around him is exposed to his outright rejections on a regular basis. (laughs) It’s a completely different world, but even when he was making the light-hearted WarioWare10 series he was always ready to axe any minigame which didn’t reach the standard, saying ‘this one’s no good’. 10 The WarioWare series of games are compilations of several instant action minigames. So far, a title from the series has been released for every system, including WarioWare, Inc.: Mega Party Games!, WarioWare: Touched! and WarioWare: Smooth Moves. The first game in the series, WarioWare, Inc.: Minigame Mania was released in Japan in March 2003 and in Europe in May 2003. Sakamoto was the producer.
Oh yes, that’s right. I could feel how much he loves games, and I’m really grateful to him for telling us straight-up, in a way that’s easy to understand, that ‘this part is no good, but this part is great’. Some of the exchanges I had with Sakamoto-san, in particular, made a deep impression on me. About two years ago, for example, during the early stages of development, he said ‘I want to add the Sensemove to FPS mode11 as well’. 11 FPS stands for ‘first-person shooter’, that is, a shooting game played from a first-person view.
You mean he wanted the player to be able to evade enemy attacks even when controlling the game using the pointer on the Wii Remote?
Exactly. Whatever we tried though, we just couldn’t implement the camera nicely. Just as we were searching around for various solutions, Sakamoto-san had a ‘lightbulb moment’ and came up with an idea. ‘You’ve done this before and it worked, so we should be able to do it here as well, right?’, he said. He was talking about using the camera system that Team NINJA had specialised in – the kind of solution that Team NINJA would normally think of.
It’s like your neighbour pointing out the flowers that are blossoming in your own garden, isn’t it?