The original 1995 Star Wars: Dark Forces raised the bar for FPS games, offering players a significant degree of movement and interactivity, a large selection of items and power-ups, and engaging environments.
In the first Star Wars FPS video game, players assume the role of Kyle Katarn, a defector of the Galactic Empire turned mercenary for hire. Katarn joins the Rebel Alliance’s covert operations division tasked with infiltrating the Galactic Empire, where he discovers the secret Dark Trooper Project. The development of this powerful new series of Imperial battle droids and power-armored stormtroopers stands to strengthen the Empire’s grip on the galaxy unless Katarn and the Rebel Alliance intervene.