De banden tussen Mobiclip en Nintendo waren op deze manier dus steeds hechter geworden. En toen overwogen investeerders om Mobiclip te verkopen en hun investeringen eruit te halen. Volgens mij hebben jullie twee toen voorgesteld dat Mobiclip onderdeel zou worden van de Nintendo-groep, nietwaar?
Volgens mij spelen er verschillende factoren mee, maar wat Nintendo aantrekkelijk maakt is dat alles om innovatie draait. Je ziet andere bedrijven alleen met hardwarespecificaties concurreren, bijvoorbeeld door te stellen dat ze meer megahertz23 hebben dan iemand anders. Maar dat is niet echt een creatieve manier om vooruitgang te boeken. We zagen dat Nintendo zich richt op nieuwe ervaringen en de nieuwe technologieën die daarvoor nodig zijn.23. Megahertz: Een frequentie-eenheid. Vertegenwoordigt de processorsnelheid van een computer.
Problemen oplossen door simpelweg de specificaties te verbeteren is niet zo spannend. Als iemand problemen kan oplossen met een uniek idee, noemen mensen dat innovatie. En dat is veel interessanter.
Nintendo heeft een traditie van ontwrichtende innovatie opgebouwd met de Nintendo DS24-systemen, Wii25 en nu Wii U26. Het is voor ons heel belangrijk om meer van zulke innovaties te produceren, en dat was deel van de aantrekkingskracht.24. Nintendo DS-systemen: Een serie draagbare videospelsystemen die begon met de Nintendo DS, die in december 2004 in Japan werd uitgebracht. In Europa verscheen hij in maart 2005.25. Wii: Een thuisconsole die in december 2006 in Japan is uitgebracht. Het systeem verscheen in dezelfde maand ook in Europa.26. Wii U: Een thuisconsole die in december 2012 in Japan is uitgebracht. Het systeem verscheen in november van hetzelfde jaar in Europa.
En er is nog iets. We zijn maar een klein bedrijf, maar Nintendo had vertrouwen in ons, volgens mij is dat ook iets wat ons naar Nintendo heeft gedreven. Nintendo is heel open naar ons geweest, en we hebben een goede relatie opgebouwd met Okada en Shimada27.27. Takeshi Shimada, plaatsvervangend algemeen directeur van de afdeling van softwareontwikkeling van EAD.
Inderdaad, het vertrouwen dat is ontstaan tussen ons en de technici van Nintendo is ook een belangrijk punt. We zijn techneuten, Shimada bij Nintendo is een techneut, en natuurlijk ben je zelf ook een technicus. Dus spreekt deze hele structuur in ons voordeel, omdat we weten dat technische uitdagingen serieus worden genomen.
Dus waarschijnlijk is mijn achtergrond als techneut in computerwetenschappen ook van invloed geweest op onze relatie.
Ja, dat denk ik wel. We willen een verschil maken in Nintendo-producten. Maar dat kunnen we alleen doen als de mensen die beslissingen nemen de waarde inzien van een bepaald technisch verschil of idee. Volgens mij is het de belangrijkste vaardigheid van een directeur om goede beslissingen te kunnen nemen.
Dus Shimada is nu NERDs contactpersoon bij Nintendo. Hoe is het om met hem te werken? Ben je tevreden over de samenwerking?
Natuurlijk is het sowieso al erg fijn dat hij begrijpt wat we doen. We werken op veel verschillende gebieden, van low-level optimalisatie tot high-level webtechnologie, en de meeste mensen zijn niet in al die gebieden geïnteresseerd. Maar hij is altijd zeer geïnteresseerd en begripvol. Volgens mij heeft hij ook veel van onze Franse cultuur en rare gewoontes overgenomen. Hij accepteert ons zoals we zijn en probeert geen Japanners van ons te maken.
Dat is iets waar ik altijd op blijf hameren bij hem. (lacht) Als we bijvoorbeeld op onze manier zouden werken en Jérôme zouden vragen om elke dag van 9 tot 5 op zijn kantoor in Parijs aanwezig te zijn, dan zou NERD kwijtraken wat ze speciaal maakt.