12 spoilervrije tips die je op weg helpen in Pokémon Scarlet en Pokémon Violet!
Pokémon Scarlet en Pokémon Violet zijn nu verkrijgbaar voor de Nintendo Switch, en je staat vast te trappelen om aan dit grenzeloze openwereldavontuur te beginnen. Toch kan het handig zijn om eerst even deze spoilervrije tips door te nemen, zodat je goed voorbereid aan je reis door Paldea begint!
Als je twijfelt over je volgende stap, ga je naar het dichtstbijzijnde Pokémon Center en kies je “I don’t know where to go…”. Daar zullen ze je met plezier een volgende bestemming aanraden, en zelfs je map-app updaten om die locatie makkelijk te kunnen vinden – valt allemaal onder de service!
Als je snel terug wilt gaan naar eerder bezochte Pokémon Centers, kun je op de Y-knop drukken om de kaart te openen en “Fly here” te kiezen bij één van de Pokémon Center-pictogrammen.
Spijt dat je een Pokémon hebt gevraagd een bepaalde move te vergeten? Geen zorgen, je kunt vergeten moves op elk moment weer aan je Pokémon leren! Druk op de X-knop om het hoofdmenu te openen, kies een Pokémon en "Check summary", scroll naar "Moves and Stats" en druk op de A-knop om moves te wijzigen.
Het “Let’s Go!”-commando is een handige manier om je Pokémon in level te laten stijgen. Druk in het wild op de R-knop om je leidende Pokémon de kant waarin je kijkt op te sturen. Hij zal automatisch vechten tegen Pokémon die hij tegenkomt en verzamelt zelfs de voorwerpen op zijn pad!
Wil je je Pokémon snel genezen maar is er geen Pokémon Center in de buurt? Probeer het eens met Auto Heal: open het hoofdmenu, selecteer de Pokémon die je wilt genezen en druk op de B-knop om de betreffende Pokémon automatisch te genezen met een voorwerp uit je tas.
Geen genezende items in je tas? Speur naar glimmende objecten op de grond om handige voorwerpen als Potions en Oran Berries te vinden.
Door plaatselijke gerechten te proberen bij restaurants of picknicks, kun je Meal Powers krijgen die je Exp. Points opleveren of het makkelijker maken om bepaalde wilde Pokémon te vangen. De effecten van deze krachten zijn afhankelijk van de gebruikte ingrediënten en welke Pokémon je ermee voedt, dus plan je maaltijden zorgvuldig!
Hoewel je vrij bent Paldea op je eigen manier te verkennen, kan het slim zijn om er ook naar school te gaan. Bezoek de lessen van de Academy om meer te leren over de wereld van Pokémon en praat tijdens je avontuur regelmatig met de leraren die je ontmoet. Nu we het er toch over hebben, zorg dat je Mr. Jacq (zie afbeelding hierboven) op de hoogte houdt van je Pokédex-vorderingen!
In de loop van je avontuur raken je Boxes al snel gevuld met allerlei soorten Pokémon. Wanneer je een bepaald type Pokémon nodig hebt voor je Party of om een bepaalde Gym Leader te verslaan, kun je de zoekfunctie van je Boxes gebruiken. Open het hoofdmenu, kies voor "Boxes" en voor "Search" om je Pokémon te filteren op Type, Moves, Ability en andere eigenschappen.
Het vullen van je Pokédex is op zich al een genoegen, maar je kunt er ook nog eens beloningen mee verdienen. Druk tijdens het bladeren door de Paldean Pokédex (dat is die met de afbeelding van een stad erop) op de X-knop om de beloningen te bekijken.