Speciaal interview over de Nintendo Classic Mini: NES – Deel 3: Super Mario Bros.
FamiConnichiwa, allemaal! Ik ben Akinori Sao, een schrijver uit Kyoto. Dit is mijn derde interview met game-ontwikkelaars, in het kader van de release van het Nintendo Classic Mini: Nintendo Entertainment System. Dit keer gaat het over Super Mario Bros., de beroemdste game die voor het originele Nintendo Entertainment System (NES) uitkwam.
Zoals je misschien wel weet, werd Super Mario Bros. een enorme hit en een ongekend wereldwijd fenomeen. Daarom heeft Nintendo al veel anekdotes van achter de schermen gedeeld. Bijvoorbeeld in de Iwata Vraagt-sessies over New Super Mario Bros. Wii (Deel 1, Deel 2 en Deel 3) en de 25e verjaardag van Super Mario (Deel 5: De oorspronkelijke ontwikkelaars van Super Mario). Geweldig om te lezen allemaal, dus als je dat nog niet gedaan hebt, kan ik die interviews van harte aanbevelen!
Dit keer ga ik het niet alleen over de eerste Super Mario Bros.-game hebben, maar ook over Super Mario Bros. 3, dat drie jaar later in Japan uitkwam (bijna zes jaar later in Europa). In dit interview spreek ik met Shigeru Miyamoto, die ik ook interviewde over Donkey Kong in Deel 1: Donkey Kong, maar ook met designer Takashi Tezuka en sound designer Koji Kondo. We horen alles over de uitdagingen tijdens de ontwikkeling van Super Mario Bros. 3, dus hopelijk lees je dit interview helemaal uit!
Tezuka, jij en Kondo kwamen in hetzelfde jaar bij Nintendo. In die tijd was de Famicom1 al te koop.
I had ‘m ook niet. Maar ik speelde wel veel arcadegames. Toen ik bij het bedrijf kwam, was Donkey Kong 32 populair, dus die game speelde ik zo veel mogelijk.
2. Donkey Kong 3: Een schietspel dat in 1983 in speelhallen verscheen. De Famicom-versie verscheen het jaar daarop in juli, en later voor de NES.
Ik wist helemaal niets van dit ding dat ze de Family Computer (Famicom) noemden. Eerst dacht ik dat het een soort homecomputer was! (lacht)
Inderdaad. Het is eigenlijk best moeilijk te geloven dat iemand als ik, die er zo weinig van wist, uiteindelijk games voor de Famicom ging maken.
Vandaag gaan we het hebben over Super Mario Bros. Miyamoto-san, wat had je met die game voor ogen?
Het moest het hoogtepunt worden van alle cartridge-games die tot dan toe voor de Famicom waren uitgebracht.
De game kwam twee jaar na de release van de Famicom uit in Japan – en werd een wereldhit. Speelden Tezuka-san en Kondo-san hierbij een grote rol?