Tijdens een storm verliest de jonge Carto haar oma uit het oog. Ze moet haar aangeboren cartografische talenten aanwenden om de wereld om haar heen in kaart te brengen en te manipuleren als ze haar ooit terug wil zien. Naarmate ze nieuwe 'stukjes' van de wereldkaart ontdekt, kun je de levels zelf vormgeven en ontgrendel je nieuwe routes, puzzels en verhaalmomenten.
Carto's reis voert haar door vreemde, nieuwe landen, waar ze kennismaakt met andere culturen en nieuwe vrienden vraagt om haar te helpen tijdens dit met de hand gemaakte avontuur.