I get the feeling that the two of you are involved in a game of catch, in the sense that Sakaguchi-san ‘throws’ you his vision of the game world he wants to create, which you then catch and return to him in the form of music.
Yes, you’re right. At first, there was a gap between what Sakaguchi-san wanted and what I was trying to express, but over time, Sakaguchi-san has stopped telling me what to do. From the time of the first Final Fantasy onwards, he has left everything to my judgment.
The only time when we had a difference of opinion was on the first Final Fantasy title, wasn’t it?
Right. But you have always been very particular about the overall direction of the games you create. This was particularly the case with The Last Story.
So for Sakaguchi-san, it’s extremely important that the elements of the game all fit into this overall approach. He will give you the freedom to express things in the way you want within your area of expertise, but he refuses to compromise when it comes to his overarching vision for the game.
That’s right. He’ll always let you know when you’re going wrong. Sakaguchi-san makes music himself, so he is very particular about this side of things. I find it very hard to pull the wool over his eyes! (laughs)
Ah, it hurts to hear those words, especially when you know you’ve been guilty of things like that yourself… (laughs)
It certainly does! (laughs) I remember that Sakaguchi-san once dropped into the studio during recording and there was a single note that was in the wrong place. He said: ‘Hey, that note is clashing with the others’. Then he left, just like that.
It certainly makes quite a contrast with the episode where you altered your opinion once the order of the songs in FF1 was changed. (laughs)
We’ve spoken about how important the overall direction of the game is to you, Sakaguchi-san. But how precisely do you communicate your vision to Uematsu-san? It must be hard to explain something as abstract as that?
It is. You can explain the game world, or the story, with your words, but without actual images, it can be tough to really communicate your vision on the overall direction. So Uematsu-san will rework the music again and again, while we play a kind of game of catch. But I’m careful about not giving him too much in the way of specific instructions. I won’t say things like: ‘It should sound like this piece in this opera…’ If you do that, he will end up feeling constrained by that particular piece of music and the end result won’t be any good.