Star Fox 64 is fully voiced. What was on your mind as you became involved with the script?
Giving the characters voices was unprecedented for Nintendo at that time, so it was all trial and error. In a shooting game, it’s normal for the enemy to come in from ahead of you. Attacks from behind are one thing in 2D, but tricky to pull off in 3D.
I remember how refreshing it was when my companion would say, “Do something!” and I’d shoot down whatever was tailing him and he’d say, “Thanks!”
Yes. And the frog Slippy will show a meter with the bosses’ weaknesses, so if you save your companions, it all comes back to benefit you.
Yes, it is. But it wouldn’t do to emphasise functions too much, so I tried to write lines that are as cool as possible. And I had Mr. Shigesato Itoi look at them once before completion.
I doubt he remembers it, but I thought he would say, “This is good.” Instead, he said, “It’s like a historical drama.” (laughs)
You were trying to make science fiction, but it came out like a historical drama? (laughs)
Yes. Itoi-san was pointing out how there were a lot of old-fashioned lines like that. But I thought that instead of using completely unfamiliar lines, it would make a bigger impression on the fans to use somewhat tried-and-tested lines that would make them think, “I’ve been waiting to hear that!”
Another line was “Use bombs wisely! B Button!.” We do want Fox to be cool, but lines like “I guess it's your turn to be thankful,” sound showy when he says them. So we try to have Falco say cool things.