Thank you for coming.
Today, I’m here to conduct a new challenge. Most sessions of “Iwata Asks” so far have dealt with a specific software or hardware, but since we have become closely acquainted with PlatinumGames1, I thought it would be good if I could talk about PlatinumGames as a development group, rather than about a specific product, and I asked for your time. I’m not sure how this will turn out, but I’m looking forward to it. Thank you.1. PlatinumGames Inc.: A video game developer founded in 2006. The company is currently developing The Wonderful 101 and Bayonetta 2 games for the Wii U console. Head office: Osaka.
You’re both prominent figures in the gaming world so I’m sure many of the readers would know who you are, but would you please introduce yourselves?
I’m Minami, president and CEO of PlatinumGames. I’ve been in the industry for about 25 years. First, I was involved in development at a publisher company for a long time, but about seven years ago, for various reasons, I established PlatinumGames.
The biggest reason for founding the company was that I wanted to create a group that specialises in making something. I want to achieve as an independent developer what can’t be done at a large organisation such as a publisher. In order to make this distinctive group of creators into a world-class team, I’ve stepped back from the development work in order to focus on representing the company.
I’m Inaba from PlatinumGames. Like Minami-san, I came to this industry from a publisher, and about 20 years have passed. I was originally a programmer, but since becoming a producer, it’s been about ten years. I’ve mostly produced original titles.
I think that’s because it’s my personality to always seek new stimulation. But in seeking stimulation, I’m wilful and make all kinds of stuff, so when it comes to figuring out how to turn what I make into products, I suspect Minami-san has quite a hard time behind the scenes! (laughs)
I suppose that’s because you share an understanding of each of your roles and sort of role-play2.2. Role-playing: Performing a set role.
Yes. And as a producer, directors make lots of demands of you, so you have to release that stress somewhere. Minami-san the CEO just happens to be above me, so I do that with him. I don’t know where he goes to work out stress, though! (laughs)
Okay, first I’d like to ask about how you first encountered video games. About the time we started making video games, the industry wasn’t as large as it is now, so I imagine that, from that first encounter, there were a lot of interesting twists and turns. Minami-san, where did you first encounter video games?
I’ll turn 50 this year, so my memories of my youth are of arcade games. At the time, Space Invaders3 and Donkey Kong4 were popular, so I was playing games like that at the arcades. But I was just a player then and didn’t link it to an occupation at all.3. Space Invaders: A shooting game that appeared in arcades in 1978.4. Donkey Kong: An arcade game that appeared in 1981. The Famicom (the Japanese name for the NES) version was released simultaneously with that system in July 1983.
In other words, it didn’t occur to you that video game companies might be a place to work.