In 2019 sluiten we het Wii-winkelkanaal dat gebruikt wordt op de Wii en de Wii U. Dit kanaal is in gebruik sinds december 2006.
In het Wii-winkelkanaal kun je terecht voor het aanschaffen en downloaden van nieuwe spellen, rechtstreeks via het internet naar je Wii-systeem. Je vindt in het Wii-winkelkanaal niet alleen Virtual Console- en WiiWare-spellen, maar ook extra kanalen.
Als je toch meer houdt van nieuwe spelervaringen, dan is WiiWare wat je zoekt. WiiWare is een verzameling nieuwe spellen, ontworpen met de unieke besturingsmogelijkheden van Wii in gedachten. Je vindt hier titels van allerlei verschillende ontwikkelaars: van nieuw talent dat hoopt op een doorbraak tot grote ontwikkelaars die iets willen bieden wat niet in de winkel te koop is.
Behalve de kanalen die al zijn geïnstalleerd op je Wii-systeem, kun je ook extra Wii-kanalen downloaden in het Wii-winkelkanaal. Blader door de andere pagina's in dit gedeelte en kijk wat er allemaal te downloaden valt!
In het Wii-winkelkanaal betaal je met Nintendo Points. Je kunt Nintendo Points aanschaffen met een creditcard of in de winkels die ook Wii verkopen. Als je lid bent van Club Nintendo, kun je bovendien sterren omwisselen voor Nintendo Points in de Nintendo Points Card Shop.
Het is ook mogelijk om een spel of andere downloadbare software voor de Wii cadeau te doen aan een vriend met dezelfde landinstelling als je eigen Wii-systeem. Kies simpelweg voor 'Cadeau geven' in het Wii-winkelkanaal en je vriend ontvangt een berichtje met de mededeling dat jij hem een gratis download hebt gestuurd!
Er worden honderden Virtual Console- en WiiWare-spellen aangeboden, maar het vinden van een spel is makkelijk. Je kunt door de lijst 'Populaire software' bladeren of de nieuwste titels bekijken in 'Recente toevoegingen'. Je kunt ook zoeken op uitgever of genre, of gewoon op de titel van het spel. Met Virtual Console-spellen kun je bovendien zoeken op het systeem van je voorkeur. Zo wordt het bijvoorbeeld een stuk makkelijker om een specifieke Super Nintendo-titel te vinden.
Als je een willekeurige titel selecteert, krijg je informatie te zien over de controller die je nodig hebt, voor welke leeftijd het spel geschikt is, hoeveel spelers mee kunnen doen en in welke talen het spel gespeeld kan worden. Bovendien kun je kiezen of het spel voor jezelf is, of dat je het cadeau wilt doen aan een van je Wii-vrienden.
In Wii-winkelactiviteiten wordt bijgehouden wat je allemaal hebt gedownload, hoeveel punten elke aanschaf heeft gekost en wat het effect daarvan op je huidige puntensaldo is. Je kunt zelfs informatie bekijken over elke aankoop, en zien wat er precies is gedownload.
Je kunt titels die je hebt gedownload eenvoudig op een SD-kaart bewaren. Maar mocht je om de een of andere reden een gedownloade titel wissen, dan kun je die met de optie 'Gedownloade software' opnieuw downloaden – gratis en voor niets natuurlijk. Je kunt hier ook controleren of er updates zijn voor een titel die je al hebt aangeschaft.