De in de tekst getoonde afbeeldingen zijn tijdens de productie gemaakt.
We hebben het uitgebreid gehad over het koppelen van personages en Emblems. Hoe is deze Engage-functie, een belangrijk onderdeel van de Emblems-gameplay, ontwikkeld?
(9) Een systeem dat lijkt op het steen-papier-schaarspel, waarin elk van de drie karakteristieken sterker is dan een van de karakteristieken en zwakker dan de andere. In deze game is een zwaard sterker dan een bijl, een bijl sterker dan een lans en een lans sterker dan een zwaard. De wapendriehoek is een onderdeel van de gameplay dat is overgenomen uit eerdere games, en een van de kenmerken van de Fire Emblem-serie.
Niet alleen het in evenwicht brengen van de wapendriehoek was moeilijk. We kozen met Fire Emblem Engage duidelijk voor een flitsende richting, maar als we de personages vanaf het begin te krachtig maakten, vreesden we dat spelers de game niet erg uitdagend zouden vinden. En vanwege de aard van deze game, waar spelers de personages op tactische wijze over een raster bewegen, was het moeilijk om iets te introduceren dat te dynamisch was, zelfs voor de Emblems.
Ook al bedachten we talloze verschillende mogelijkheden, de stage designer (10) zei, 'Als het personage vijf extra vakken kan bewegen door Engage te gebruiken met Sigurd (11), gaat de tactiek verloren en vindt er zelfs geen gevecht plaats!' Wij vonden eigenlijk dat de personages nog verder moesten bewegen. We zouden anders niet kunnen zeggen dat de personages een groter bereik hadden, en het zou er ook niet zo aantrekkelijk uitzien (lacht).
(10) Verantwoordelijk voor een evenwichtig ontwerp van de levels en het terrein, en de manier waarop de personages daarin worden gepositioneerd.
(11) Een van de hoofdfiguren in Fire Emblem: Genealogy of the Holy War. In deze game verschijnt Sigurd als een van de Emblems. Wanneer de speler Engage gebruikt met Sigurd, wordt de beweegruimte met vijf vakken vergroot, waardoor het personage verder kan bewegen dan anders.
Tenzij we elke Emblem konden voorzien van bijzondere vaardigheden, konden we de aantrekkelijkheid van hun uiterlijk en talenten niet overbrengen. Halverwege de ontwikkeling vroegen we daarom de planning director (12) om zich bij het team te voegen, en vroegen hem om alles op de een of andere manier te laten werken, inclusief de vergrote reisafstanden en het teleporteren.
(12) Yuya Ishii. Werkt voor het Planning & Development Department van Intelligent Systems. Een planning director voor Fire Emblem Engage. Hij heeft eerder gewerkt aan de gebruikersinterface en het programmeren van het geluid in Fire Emblem Awakening en Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia, die werden uitgebracht voor de Nintendo 3DS. Daarnaast was hij nauw betrokken bij de planning voor Code Name: S.T.E.A.M., ook voor de Nintendo 3DS.
Na talloze besprekingen besloten we om spelers vanaf het begin gebruik te laten maken van de Engage-functie. Maar nu bleek dat dit systeem, dat essentieel is voor de game, niet zo gemakkelijk was te implementeren. We maakten ons zorgen dat het ons niet zou lukken.