Sparklite is een actie-avontuur dat zich afspeelt in het zonderlinge en steeds veranderende land Geodia. Vecht tegen vijanden in topdown-actie met behulp van een arsenaal aan gadgets, wapens en uitrusting. Verken de gevaarlijke uithoeken van de procedureel gegenereerde wereld, schakel titanen van de mijnbouwindustrie uit en benut de kracht van Sparklite!
Alles in Geodia is met elkaar verbonden door Sparklite. Het is de levenskracht van de planeet en de bewoners hebben geleerd hoe ze het veilig kunnen kanaliseren. Het blauwe, gloeiende erts kan worden gebruikt als een bescheiden oplaadbare energiebron. Of, voor diegenen die dapper of hebzuchtig genoeg zijn, het kan worden geconsumeerd om extreme macht te vergaren... met ernstige gevolgen. Geodia’s zelfbenoemde ‘Baron’ heeft een plan bedacht om de Sparklite-kern van de wereld te ontginnen om zijn eigen doelen te bereiken. De Baron delft Sparklite in grote hoeveelheden en gebruikt het erts om zijn machtige oorlogsmachines aan te drijven, maar de vervuiling van het verbruikte Sparklite tast de wereld aan. Dieren zijn veranderd in gewelddadige monsters en het milieu is aan het wegrotten.
Het getroffen Geodia heeft een natuurlijke verdediging in zijn Sparklite-kern. Soms veroorzaakt de kern een verstoring die de wereld opnieuw ordent, waardoor de inspanningen van de baron teniet worden gedaan. Onze heldin Ada moet de baron stoppen voordat hij de kern weet te bemachtigen en de macht krijgt om een wereld te scheppen waarin hij de ultieme macht heeft. Ada is een dappere monteur en zal haar sluwheid en vaardigheden moeten gebruiken om de handlangers van de baron te verslaan in vijf verschillende zones. Ada zal moeten samenwerken met Geodia’s vreemde en prachtige inwoners als ze de baron wil confronteren om zijn dodelijke plannen te stoppen voordat het te laat is.