WiiUDS_AxiomVerge_02.png
Onderweg kom je Nodes tegen. Dat zijn speciale power-ups waarmee je je vuurkracht kunt vergroten. Vergroot de schade die je wapens toebrengen, geef ze een groter bereik of neem tegenstanders onder vuur met grotere projectielen. Met Health Nodes kun je ook je energieniveau verhogen, zodat je een geduchte vechter wordt.
Gebruik de innovatieve Address Disruptor om de wereld om je heen aan te passen, zodat Sudra je helpt en gehoorzaamt. Deze handige tool kan het gedrag van bepaalde vijanden en omgevingen op onverwachte manieren beïnvloeden. Wezens die raketten afvuren, vullen plotseling je energie aan en opstijgende luchtbellen veranderen in platformen waarop je kunt meeliften.
In de loop van de game kun je ook de Passcode Tool vrijspelen. Daarmee kun je de natuurwetten op Sudra volledig herschrijven. Door codes in te voeren die je op verschillende plekken in de gamewereld vindt, kan Trace hoger springen, sneller schieten en zelfs de talen lezen die ooit op Sudra werden gesproken.
Spelers die het tempo graag willen opschroeven in Axiom Verge, kunnen de Speedrun Mode uitproberen. Deze spelstand is speciaal ontwikkeld voor spelers die een race tegen de klok willen houden. Gebruik een gestroomlijnde interface, sla de cutscenes over en dump de dialogen om de game in recordtijd uit te spelen.